Rekabet Kurulu, fuarcılık sektördeki rekabet sorunlarının tespit edilmesi ve çözüm önerileri geliştirilmesi amacıyla 2005-2017 yıllarında düzenlenen 5 bin 276 fuara ilişkin bilgileri analiz ederek Fuarcılık Sektör İncelemesi Raporu hazırladı. Son yıllarda fuarcılık sektöründe yaşanan büyümeye rağmen Türkiye’de düzenlenen fuarların katılımcı sayısı, kiralanan stant alanı ve elde edilen gelir bakımından Avrupa ortalamasının gerisinde kaldığı belirtilen rapora göre, 2017 itibarıyla dünyada 200 bin metrekarenin üzerinde fuar alanına sahip 28 ülke bulunuyor.
ABD, Çin, Almanya, İtalya ve Fransa büyüklük bakımından fuar alanlarının yüzde 60’ını karşılıyor. Türkiye ise 600 bin metrekare fuar alanıyla dünya pazarında yüzde 1,7 paya sahip bulunuyor. Fuarcılık sektöründe örnek ülke olarak anılan Almanya’da düzenlenen yıllık fuar sayısı Türkiye’nin yaklaşık yarısı kadar olsa da bu ülkedeki fuarlarda yaklaşık 7 kat fazla gelir elde edildiği görülüyor.
ÖNEMLİ OLAN ETKİNLİĞİ
Bu tespitler, fuarcılık sektöründe uluslararası rekabet gücünü artırmak isteyen bir ülkenin ve o ülkede fuarcılık sektöründe faaliyet gösteren oyuncuların fuar alanı büyüklüğüne, fuar sayısına odaklanmasının yetmediğini, fuar alanlarının etkin kullanımına ve fuarların niteliklerinin artırılmasına yönelik politikalar geliştirilmesi gerektiğini gösteriyor.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) verilerine göre, Türkiye’de 20 ilde kapalı alan büyüklüğü 5 bin metrekarenin üzerinde toplam 33 fuar merkezi bulunuyor. Türkiye’deki fuar merkezlerinin yüzde 38’i İstanbul’da yer alıyor. Ülkede 2008-2017 döneminde düzenlenen uluslararası fuarların yaklaşık yüzde 75’i İstanbul’da gerçekleştirildi. İstanbul’u fuar alanı büyüklüğü bakımından İzmir, Konya, Bursa ve Antalya; fuar sayısı bakımından Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya izliyor.