AYŞEGÜL GÜRAL AKTÜRK
Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Genel Başkanı Nejdet Filizoğlu, güvenli olmayan sitelerden yapılan alışverişlerin vatandaşları mağdur ettiğini belirterek, ”250 liraya elbise siparişi verene ufak el bezi, cep telefonu alana oyuncak gönderilebiliyor. Aradığınızda da karşınızda muhatap bulamıyorsunuz” dedi.
Filizoğlu, yılın ilk yarısında tüketici hakem heyetlerine gelen şikayetlere yönelik değerlendirmelerde bulundu. Haziran sonu itibariyle Bursa’daki 7 hakem heyetine toplam 8 bin 525 şikayet geldiğini ifade eden Filizoğlu, ‘’Bu süreçte 10 bin 182 karar alındı. Sayının fazla olmasının sebebi geçen yıldan sarkan davalar olması. Söz konusu şikayetlerin yüzde 76’sı tüketici lehine sonuçlandı. Geriye kalan yüzde 24’lük kesimin büyük bir çoğunluğu da eksik evrak nedeniyle aleyhte sonuçlanan davalar. E-devletten yapılan başvuruların tamamına yakını aleyhte sonuçlanıyor. Çünkü evrak taratırken sorun olabiliyor ve tüketici bunu fark etmiyor. O yüzden bizler şikayetlerin bizzat yapılmasından yanayız” diye konuştu.
EN ÇOK ŞİKAYET BANKALARA
Bursa’da bu süreçte yapılan şikayetlerde ilk sırada yüzde 20 ile bankalar ve sigorta şirketleri olduğunu işaret eden Filizoğlu, bunu mesafeli satış sözleşmeleri ve GSM firmalarının takip ettiğini vurguladı. Tüketicilerin yaz döneminde yoğun bir şekilde devre mülk şikayetinde de bulunduğunu anlatan Filizoğlu, ‘’Bu noktada çok dikkatli olmaları gerekiyor. Şikayetler üzerine Bakanlık denetim yapıyor ancak firma bu süreçte kapanıyor. Daha sonra isim değiştirerek yeniden açılıyor. Tüketiciler mağdur ediliyor” dedi.
GÜVENİLİR SİTELERDEN ALIŞVERİŞ YAPIN
Vatandaşları bilmedikleri sitelerden alışveriş yapmamaları konusunda da uyaran Nejdet Filizoğlu, şunları kaydetti: ‘’Güvenliği bilinmeyen sitelerden özellikle sosyal medya üzerinde yapılan alışverişlerden çok sayıda şikayet geliyor. Bunlar vergiye de tabi olmadığından herhangi bir yaptırımı olamıyor. Instagram ve Facebook üzerinden satış yapılıyor. Çok sayıda farklı ürün gönderimi şikayeti alıyoruz. Mesela internetten 250 lira ödeyip elbise alan bir vatandaşa ufak el bezi göndermişler. Aradığınızda numaraları değiştiğinden ulaşılamıyor ve muhatap bulunamıyor. Telefon sipariş ediliyor onun yerine oyuncak geliyor. Bu şekilde çok sayıda olay yaşanıyor. Bunların yaşanmaması için güvenilir sitelerden alışveriş yapılmasını öneriyoruz.”
HAKEM HEYETİ SAYISI ARTMALI
Nejdet Filizoğlu, son dönemde tüketici şikayetlerine yönelik ‘arabuluculuk’ getirilmeye çalışıldığını söyledi. Bu konunun Torba Yasa içerisinde yer alabileceğine ancak henüz netleşmediğine dikkati çeken Filizoğlu, buna rağmen bazı hakem heyetlerinin vatandaşları arabuluculara yönlendirdiğinin altını çizdi. Filizoğlu, ‘’Bu durumda süreç uzuyor ve tüketicinin yaklaşık 6 ay hak kaybı oluşuyor. Biz bu sisteme karşıyız. Bunların önüne geçebilmek için sayıları azaltılan hakem heyetlerinin yeniden sayısını artırmak gerekiyor” diye konuştu.
ZAMLARIN ÖNÜNE GEÇİLEMİYOR
TÜKDER Genel Başkanı Nejdet Filizoğlu, tüketicilerin art arda gelen zamlar karşısında rahatsız olduklarını belirterek, ‘’Zamların önüne geçilemez oldu. Burada önce devletin kendi uygulamalarında tasarrufa gitmesi gerekiyor. Suda, ulaşımda doğalgazda indirim olması gerekiyor. Akaryakıt zaten zincirleme süreç halinde geliyor” ifadelerini kullandı.