Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, yeni Tüketici Kanunu’nun 31. madde 3. fıkrasıyla tüketicilere aidatsız kart verme zorunluluğu getirildiğini hatırlattı. Tüketicilerin bankaların kendilerine bu şekilde kart sunma zorunluluğunu bilerek aidat ödemeyebileceğini vurgulayan Ağaoğlu, ‘’Bankalar Tüketici Kanunu’nun kendilerine zorunlu olarak yüklediği aidatsız kart sunma işlemini yapmamakta, ağırdan almaktadır. Durumu bilmeyen milyonlarca kart hamili de bankaların çağrı merkezlerini arayarak kart ücretini sildirmek için mücadele ediyor. Bazı bankalar bu dakikadan itibaren tüketiciyle pazarlık yapıyor” dedi.
6 MİLYAR TL’LİK PASTA
Kanun incelendiğinde aidatsız kart vermenin bankaya yüklendiğinin, bankanın tüketici talep etmeden ona aidatsız kart sunması gerekliliğinin görüldüğünü belirten Ağaoğlu, şöyle devam etti: ‘’Konuyu bilmeyen milyonlarca tüketici ya farkına varmadan bunu ödüyor ya da banka ile girdiği söz düellosunu kaybediyor.
Kredi kartı aidatı yaklaşık 5 yıl önce tarih olmasına rağmen bankalar 60 milyon kredi kartını cüzdanında bulunduran tüketicilerden yıllık ortalama 100 lira civarında bedel alarak, 6 milyar liralık pastayı kaybetmemek için yasayı hiçe sayıyor. Şu anda aidatsız kart türü sunulmadan yansıtılan tüm aidatlar hukuka aykırıdır.”
TEK MAĞDUR TÜKETİCİ
Bursa Tüketiciler Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz da, kredi kartının Türkiye’deki en ciddi tüketici sorunlarından olduğunu söyledi. Türkiye’de 67 milyon kredi kartı bulunduğunu ifade eden Yılmaz, ‘’Bu kartlar üzerinden her yıl 100 liradan 500 liraya kadar varan aidat alınıyor.
Burada banka, şirket herkes kazançlı. Tek mağdur tüketicidir” diye konuştu. Kredi kartı aidatı alınmasına karşı olduklarının altını çizen Yılmaz, ‘’Ortalama bir kredi kartından yıllık 100 lira aidat alınırsa 6 milyarın üzerinde gelir elde ediliyor. Yani bu çok ciddi bir rakamdır, tüketiciyi mağdur etmektedir. Kredi kartı aidatı konusu yasal olsa dahi hukuki dayanaktan yoksundur. Bu konuda yeni düzenleme bekliyoruz” dedi.