Saloni Mobilya’dan elektrikli araç

Saloni Mobilya elektrikli araç üretimine başladı.

Saloni Mobilya’dan elektrikli araç

-Elektrikli araç üretim fikri ne zaman ve nereden çıktı? Şu anki aşama nedir?

Ben 46 yaşında bir makine mühendisiyim. Mobilya ve metal-sac işleme üretimi konusunda 20 yılı aşkın sanayicilik tecrübemiz var. Okul ve iş hayatımın tamamına yakını Bursa’da geçti. Dolayısıyla hem almış olduğum eğitim hem de Bursa’nın otomotiv konusunda üretim ve tedarik açısından bulunduğu kilit durum ve birikimi bu fikri geliştirmemizde ana rol oynadı. TOGG yerli elektrikli otomobil projesinin üretim yeri olarak Bursa’nın seçilmiş olması bizi daha da cesaretlendirdi. Metal işleme alanında faaliyet gösteren Erhun Metal firmamızda uzun süredir daha katma değerli, yüksek teknoloji sınıfında, gelecekte yüksek talep görecek ürünlerin üretimi konusunda özel araştırmalar ve çalışmalar yürütüyoruz. Elektrikli araçlara olan ihtiyacın daha belirgin hale gelmesi ve çalışmalarımızın belli bir aşamayı tamamlamış olması sonucunda elektrikli araç üretimi yatırımımızı gerçekleştirmeye kesin kararımızı vermiş olduk. Fosil yakıtlı araçların ve içten yanmalı motorlu araçların sonunun gelmesiyle bizler de Türkiye’de yetişen mühendisler olarak yenilikçi fikirlerimizi bu projeyle daha da güçlendirebileceğimize inanıyoruz, bu en büyük motivasyon kaynağımız olurken fikirlerimizi destekleyen güçlü altyapımız da bu inancımızı destekliyor. Bu konunun bağlamında; Hırvatistan’da 23 yaşında bir genç girişimci tarafından kurulan ve önemli yatırımlar alan, elektrikli spor otomobil üreticisi Rimac firması da rekabetçi ortamı besleyen güzel örneklerden biri diyebiliriz. Hem kendi tecrübemiz hem de şehrimizin ve ülkemizin birikimi, mevcut iş ve akademi dünyasında yer alan paydaşlarımızın ve dostlarımızın katkıları ile çok daha iyisini yapabileceğimize eminiz. 5 yılı aşkın süredir bu proje üzerinde çalışıyoruz. Şu anda, ürün tasarımı aşamasında önemli ilerleme kaydettik. Mevcut üretim altyapımızda bu üretim için eksik olan makine-ekipman yatırımı ve nihai ekiplerin oluşturulması aşamasındayız.

-Üretimi hangi firma gerçekleştirecek? Bir ortaklık söz konusuysa yapısı nasıl olacak? (Yeni bir firma kurulmuşsa bunun adını da rica ediyorum)

Tasarım sürecini, prototip üretim aşamalarını ve başlangıç üretimimizi, metal işleme ve malzeme konusunda önemli birikime sahip, birçok patenti olan ve faydalı model geliştirmiş firmamız olan Erhun Metal’de gerçekleştireceğiz. Sonrasında ise ana üretim tesisimizi Bursa’da ve özellikle de, devletimiz ve yerel dinamiklerin katkılarıyla hayata geçen, çok önemli bir yatırım olarak gördüğümüz, yüksek teknoloji sanayi bölgesi olarak planlanan TEKNOSAB’da kurmayı hedefliyoruz. Proje finansmanını kendi olanaklarımızla gerçekleştirme imkânımız bulunmakla beraber bazı yatırımcılar ile birlikte hareket etme ve halka arz alternatiflerini de değerlendiriyoruz.

-Üretim nerede gerçekleşecek? Bununla ilgili hangi yetkinlikte kaç kişi çalışacak? 

Belirttiğim gibi, Bursa ve İnegöl merkezli bir üretim altyapımız olacak. Bu yatırım için TEKNOSAB’ın çok uygun bir yer olduğunu düşünüyoruz ve bu doğrultuda çalışmalarımızı yürütüyoruz. Tasarım, AR-GE ve prototip geliştirme aşamasında ilk etapta yaklaşık 30 kişilik bir mühendislik ve danışmanlık ekibi görev alacak. Bu ekiplerin bir kısmı oluşturuldu ve hâlihazırda çalışmaları yürütüyorlar. Planlamalarımıza göre, yatırım tamamlandığında toplam çalışan sayımızın 1000 kişiyi geçeceği görülüyor. Bursa’nın eğitim altyapısı ve bu alandaki yetişmiş insan kaynakları kapasitesi nedeniyle bu konuda çok avantajlıyız.

-Aracın özelliklerinin yanı sıra ismi ve fiyatı ne olacak? Nerelerde kullanılacak?

İlk aşama için ana stratejimiz şehir içi ulaşım için elektrikli araç geliştirmek ve üretmek. Dolayısıyla aracımızın ana özelliği kısa mesafe kullanımına yönelik olmasıdır. Yaptığımız inceleme ve araştırmalarda gördük ki, ticari araçlar dışında, şehirlerarası yolculuk için tasarlanan ve üretilen araçların kullanımının büyük bölümü şehir içinde 100-150 kilometre toplam menzilli kısa mesafelerde olmaktadır. Bu araçlar, uzun mesafe ve yüksek hız için de tasarlandığı için şehir içi kullanımda verimsizlikler oluşturmaktadır. Yani 4-6 kişi taşıma ve yüksek mesafe ve hız için geliştirilen, ağır ve yüksek yakıt tüketimine sahip araçlar yerine; geniş kesimlere hitap edecek, hafif, ekonomik ve en önemlisi çevreci bir alternatif oluşturacağız.  Bu nedenle ilk etapta, şehir içi kısa mesafe kullanımına yönelik, en az ağırlığa sahip, küçük boyutlu, kompozit malzeme yoğunluklu, 2 kişilik, saklama ve bagaj bölümüne de sahip, güvenlik detaylarının çözüldüğü, şarj ve kullanımda güneş enerjisinden de faydalanacak bir model ile başlayacağız. Mevcut batarya teknolojisi dikkate alındığında bu modelin başlangıç için çok uygun olduğunu düşünüyoruz. Tam elektrikli bu araç ile bir yandan çevreye önemli bir katkı sağlarken bir yandan da şehirlerimizde çok büyük bir sorun haline gelen araç park yeri bulma konusuna da olumlu bir katkı sağlayacağız. Özellikle bu projenin çevreye olan katkısını, çok önemli bir sorumluluğumuzu yerine getirme olarak görüyoruz. Bu model için 40-60 bin TL aralığında bir fiyat öngörümüz var. Devamında ise elektrikli GoKart araçları, elektrikli ATV, elektrikli engelli araçları gibi modelleri de ürünlerimiz arasına katacağız.

Marka ismimiz şu an belli. Ancak devam etmekte olan, ulusal ve uluslararası marka ve alan adı tescil işlemleri tamamlanana kadar şimdilik bu ismi açıklamak için bekleyeceğiz. Temmuz ayı içinde yapacağımız tanıtım toplantımızda firma adı ve markamızı kamuoyuna açıklayacağız.

-Üretim hedefi nedir? Ayrıca hedeflenen kitle ve pazar nereleri olacak?

Özellikle şirketin en kısa sürede halka açılması ve borsada işlem görmeye başlaması için hedeflerimizi ve süreci titizlikle yönetiyoruz. Bunun haricinde, az önce açıkladığımız nedenler ve motivasyonlar dikkate alındığında, aracımızın tüm ülkelerden ve her kesimden ilgi göreceği beklenmektedir. Bununla beraber hedefimiz; 5 yıl içerisinde 1 milyar TL’lik yatırım yapmak daha sonrasında 5 yıl sonra halka açılıp 4-5 milyar TL’lik daha finansman sağlamak, bu amaçla ilerleyeceğiz bu projede.  Şu anda da hem üretim hem de pazarlama alanında Türkiye ve yurt dışından yatırım ve ortaklık görüşmelerimiz devam ediyor. Bu nedenle üretim adetlerimizin yüksek olacağı bir altyapı planlıyoruz. Gelişmeleri sizinle paylaşmaya devam edeceğiz. Ayrıca projenin durumunun online olarak takip edileceği dijital bir platform da geliştireceğiz.

-Eklemek istedikleriniz…

Projeye olan ilginiz için öncelikle size çok teşekkür ederiz. Bize bu cesareti veren, bu üretim tecrübelerini kazandıran, bu altyapıyı sağlayan, canımız ülkemize, tüm çalışma arkadaşlarımıza, tüm mühendis ve tasarım ekiplerimize sonsuz teşekkür ediyoruz.

20 yıllık sanayici ve üretici olarak, bugüne kadar kazandığımız tüm birikimimizi işimize, teknolojik altyapıya, tasarıma ve üretim mühendisliğine yatırmış olmaktan dolayı çok gururluyuz. Şimdi tüm bu kazanımlarımızı tekrar ülkemizin ihtiyacı olan yüksek teknoloji ürünlerinin üretimi ve ihracatına odaklanarak cari açığın kapatılması ve ihracat fazlasının yakalanması hedefi için kullanacağız. Bu hedefle şehrimiz ve ülkemizin mutluluğu ve zenginleşmesine katkıda bulunmak mutluluğunu da yaşayacağız. Devletimize, ülkemizin tüm mühendislerine, tasarımcı ve teknik ekiplerinin beceri ve yaratıcılığına, Bursa’mızın otomotiv sektörü tecrübesi ve tüm tedarikçilerine sonsuz güveniyoruz. Projemizin şehrimize ve ülkemize hayırlı olmasını diliyoruz.

Haluk Özbek Özgeçmişi;

1973 İnegöl-Bursa Doğumlu

Makine Mühendisi

2 dil biliyor

Evli, 4 çocuk babası

Saloni Mobilya- CEO,

Saloni Mobilya Kurucusu (2001)

Erhun Metal A.Ş. Kurucusu (2006)

İTSO (İnegöl Ticaret ve Sanayi Odası) Yüksek İstişare Heyeti üyesi,

Bursa Makine Mühendisleri Odası Üyesi

Mobiliyum Mobilya AVM  ve İhracat Merkezi Kurucu Başkanı,

Avrupa Mobilya İhracat Merkezi ve Mobilya AVM’ ler Proje ve Kurucu Başkanı

MÜSİAD İnegöl Eski Başkan Yardımcısı,

İMOS ( İnegöl Mobilya Sanayicileri Derneği ) Kurucu Yönetim Kurulu Üyesi

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X