Devlet Demiryolları cumhuriyetle birlikte kurulmuş en eski ve yine en köklü ulaştırma kuruluşu. Kurulduğu günden beri de trenle yolcu ve yük taşıması yapıyor.
Gerçi…
Bursa Hızlı Tren projesi çeşitli nedenler ve etkenlerle hedeflendiği gibi yürümedi, ama TCDD her şeye karşın demiryolu ulaşımı markası olma özelliğini sürdürüyor.
Ancak…
Kurum olarak, yenilenme sorunları yaşadığı da bir gerçek. Daha doğrusu, TCDD’nin anlayışı dünyadaki ulaştırma modellerinin hayli gerisinde kaldı.
Şimdilerde…
Bu açığı kapatmak ve yeni demiryolu işletmeciliği anlayışını kuruma monte edebilmek için ciddi bir arayış söz konusu. Dahası, bu yönde atılan adımlar var.
Bu konuda…
TCDD model olarak, Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım şirketi Burulaş’ı seçti.
Böylece…
Bursaray ve İpekböceği tramvayı yanı sıra, otobüs, deniz otobüsü, deniz uçağı, helikopter işletmeciliği gibi havada, karada, denizde ve hatta rayda her tür ulaşımı bünyesinde barındıran Burulaş yapısı ve anlayışıyla model haline geldi.
Nitekim…
İki kurum arasındaki adımlar, çok yakın arkadaş olan TCDD Genel Müdürü Ömer Yıldız ile Burulaş Genel Müdürü Levent Fidansoy arasında atıldı.
Duyunca…
Fidansoy’u arayıp sorduk. O da şunu söyledi:
“Demiryolları eski bir kurum. Kendini yenilemeye çalışsa da kemikleşmiş bir kadrosu var. Üstelik kadronun büyük bölümü aile geleneği olarak devam ediyor.”
Şunu vurguladı:
“Yani, babası Demiryolcu olarak çalışmış oğlu oda aynı işte devam ediyor. Bu durumda çok fazla kişi var ve bunlar babadan görme yöntemlerle iş yapmaya çalışıyorlar.”
Şöyle devam etti:
“Demiryolları dinamik olmak zorunda. Yapısal anlamda da dinamik olmak zorunda. O nedenle, köklü bir değişimle kurumsal anlayışını yenilemek istiyor.”
Bu noktada…
Çok iyi arkadaşı olan TCDD Genel Müdürü Ömer Yıldız’a yaptığı öneri şu:
“Ben kendisine Burulaş modelini önerdim. Bu modelle kurumsal ve işletme anlayışında daha dinamik olabileceklerini anlattım.”
Önerdiği modeli ise şöyle açıkladı:
“Öncelikle Demiryolları’nın yatırım ve işletmeciliği ayırması gerekiyor. Yatırımları yine kurum olarak sürdürebilirler. Ama özel sektör mantığı ve dinamizmiyle işletmecilik yapacak yeni bir şirket kurmakta yarar var.”
Şunu da ekledi:
“Böyle bir kurumsal yapı sağlanırsa özelleştirmeye de gerek kalmaz.”
Bu noktada…
Önerisine TCDD’nin yaklaşımını sorduk. Fidansoy da söyledi:
“Önerdiğim Burulaş modeli çok ilgisini çekti. TCDD olarak gündemlerine aldılar. Şimdi bizi inceliyorlar.”
Ankara’nın EGO’su da inceledi
Burulaş’ı işletme anlayışıyla model olarak alan tek kurumun TCDD olmadığını Burulaş Genel Müdürü Levent Fidansoy’la sohbetimiz sırasında öğrendik.
Meğer…
Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin otobüs işletmeciliği yapan şirketi EGO’dan geçtiğimiz hafta 15 kişilik bir ekip gelip Burulaş’ta inceleme yapmış.
Ekip…
Burulaş’ın 320 otobüsün bakımını 39 kişilik ekiple ve hiç aksamadan nasıl yapabildiğini gözetim altına almış.
Gemlik-Haliç deniz uçağı seferleri salı yeniden başlıyor!
Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım şirketi olan Burulaş ulaşımın her alanında hizmet veren dinamizmiyle çok farklı bir model haline geldi.
Otobüslerle karada, Bursaray ve İpekböceği tramvayıyla rayda, deniz otobüsüyle denizde taşımacılık yapan Burulaş, deniz uçağı ve helitaksi ile de havada ulaşım hizmeti veriyor.
Bunlar arasında…
Gemlik-İstanbul Haliç arasında yapılan deniz uçağı seferleri geçen yıl çok büyük ilgi gördü. Hatta bu uçuşlar başka kentlerin de ilgisi çekti ve Burulaş’a kendi kentlerinden İstanbul’a uçması için çağrı yapan belediyeler oldu.
Bir anlamda…
Deniz otobüsü işletmeciliğinin deneyimli markası İDO ile rekabet edebilen Burulaş deniz uçağı seferleriyle de model haline geldi.
Ne var ki…
Genişleme ve başka yerlere de uçuş için hazırlık yapılan bir süreçte, taşımacılık hizmeti alınan deniz uçağı şirketi farklı nedenlerle faaliyetine son verdi.
Onun yerine…
Burulaş önce Türk Hava Kurumu ile işbirliği yapmak istedi. Fakat görüşmelerde ilerleme sağlanamadı.
Bunun üzerine…
Kendi deniz uçaklarını satın alan Burulaş pilotaj ve uçuş hizmetleri için de Tarkim’le anlaştı.
İşte…
Bu anlaşmadan sonra, geçen yıl çok büyük ilgi gören Gemlik-İstanbul Haliç arasındaki deniz uçağı seferleri salı gününden itibaren yeniden başlıyor.
Burulaş Genel Müdürü Levent Fidansoy’dan öğrendiğimize göre, Gemlik-Haliç seferleri başlangıçta sabah ve akşam olmak üzere günde iki kez yapılacak.
Sefer sayısı daha sonra günde 4 uçuşa çıkarılacak.
Deniz uçağı Çeşme’ye de uçacak
Salı gününden itibaren günde iki seferle Gemlik-İstanbul Haliç seferlerine yeniden başlayacak olan Burulaş’ın deniz uçağının uçuş planında Çeşme de var.
Burulaş Genel Müdürü Levent Fidansoy yakın dönem planlaması içine aldıkları Çeşme uçuşlarına bu yaz başlayacaklarını, uzun vade programdaki İzmir uçuşlarının ise gelecek ay yapılabileceğini söyledi.
Bu kamyonlar hiçbir önlem almadan yola nasıl çıkıyor?
Fotoğraf Bursa-Keles yolunda çekildi. Tomruk yüklü kamyon yola çıkmış, seyir halinde. Yükü de kasadan aşmış. Gerçi tonajını bilemiyoruz, ama yük tomruk olduğuna göre hafif değil.
Buna karşın…
Kasayı aşan tomruk yükü için kamyonda hiçbir önlem yok. Yani, tam anlamıyla Allah’a emanet bir yolculuk söz konusu.
Bol virajlı ve yokuşlu Keles yolunda kasadaki tomruklardan biri kaysa, arkadan gelen ya da yolda bulunan diğer araçların hali ne olur?
Bir şey daha…
Bu fotoğraf, bir seferde daha fazla yük taşımak için tüm riskleri göze alan sürücüler yanında, yolların denetimsizliği anlamında da tedirgin etti.