Tarih 23 Aralık 2012… Geçit’teki Balat girişinde Hızlı Tren Bursa İstasyonu temeli atılırken, protokol konuşmalarında hep aynı hedef tekrarlandı:
“Hızlı tren 2016’da çalışmaya başlayacak.”
Gerçi…
Proje ilginç bir şekilde Bursa-Yenişehir Etabı olarak ihale edilmiş ve Yenişehir’den sonra ana hat olarak bağlanacağı Yenişehir-Bilecik arası henüz gündeme alınmamıştı, ama herkeste umut vardı.
Ne var ki…
Temel atma törenindeki hedefin gerçekleşmeyeceği, hemen sonraki gelişmelerde anlaşıldı. Bursa-Yenişehir arası için ihalede müteahhitle yapılan sözleşmede yer alan bütçe tünel inşaatları sırasında bitmişti.
Yine de moraller bozulmadı. 2015 ile birlikte bütçeden gerekli takviyelerin yapılacağı ve hızlı tren inşaatının adeta şaha kalkıp devam edeceği beklendi.
O süreçte…
Hızlı trenin Bursa-Yenişehir Etabı için bütçeye 150 milyon lira ödenek konmasını bile kimse sorun etmedi.
Çünkü…
Hem Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, hem Başbakan Ahmet Davutoğlu kente geldiklerinde yaptığı açıklamalarda “hızlı trenin planlandığı süreçte bitirileceğini” söylediler. Meclis’teki bütçe görüşmeleri sırasında Ulaştırma Bakanlığı da hedefte şaşma olmadığını dillendirdi.
Buna karşın…
Bu sütunlarda “hızlı trenin 2016 hedefinin hayal olduğu, 2023’ten öncesinin zor göründüğü” değerlendirmelerine yer verdik.
Nitekim…
TBMM KİT Komisyonu’nda TCDD hesaplarının incelenmesi sırasında MHP Bursa Milletvekili Necati Özensoy’un sözlü sorularına yazılı cevap veren Ulaştırma Bakanlığı’nın üzerinde çok spekülasyon yapılan Bursa Hızlı Tren projesinin bitiş tarihi olarak 2016 hedefinden vazgeçtiği ve çaktırmadan revize ettiği görüldü:
Yeni tarih tek bir cümleyle açıklanıyor:
“Projenin 2018 yılında tamamlanması hedeflenmektedir.”
Bu ifadeden…
Projeyle ilgili açıklamalarda bundan böyle 2018’de tamamlanacağı açıklamaları duyacağımız anlaşılıyor, ama galiba 2023’e de razı olacağız.
Bize öyle geldi.
Yenişehir-Bilecik arasından vazgeçme gerekçesi de değişti
Anlaşılan o ki… Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde TCDD hesaplarının görüşüldüğü KİT Komisyonu toplantısı, Demiryolları’nın Bursa projelerinde hedef revizyonu yapması yanında, aksayan konular için de gerekçe revizyonu yaptığı yer haline gelmiş.
Nedeni ortada…
Hızlı trenin Yenişehir-Bilecik Etabı’nda projenin yapılamaması gerekçesinin güzergahtaki zemin sorunları ve heyelanlar olduğunu biliyorduk.
Ne var ki…
TBMM KİT Komisyonu toplantısı sırasında MHP Bursa Milletvekili Necati Özensoy’un sözlü sorularına Ulaştırma Bakanlığı’nın verdiği yazılı cevaplarda ortaya yeni bir gerekçe çıktı.
O da şu:
“Yenişehir-Bilecik demiryolu projesinin (Yenişehir-Vezirhan) Ankara-İstanbul hattına bağlantısının yapılacağı Vezirhan kesiminin heyelan bölgesi olması ve buradan yapılacak bağlantının Ankara-İstanbul YHT hattının trafik güvenliğini tehlikeye atması ve yapılacak çalışmaların ekonomik olmayacağının muhtemel olması sebebiyle iptal edilmiştir.”
Yeni durum ise şöyle açıklanıyor:
“Ankara-İstanbul YHT hattına Osmaneli kesiminden bağlantı projesinin yapılabilmesi için Yenişehir-Osmaneli Demiryolu Etüt, Proje, Mühendislik ve Danışmanlık Hizmet Alımı işinin ihalesine çıkılmıştır.”
Verilen cevaptan…
Yenişehir-Bilecik arasında başdöndüren güzergah değişikliklerinin yalnızca heyelandan kaynaklanmadığı, asıl sorunun Ankara-İstanbul ana hattının trafik güvenliği olduğu anlaşılıyor.
Ana hattın trafik güvenliği elbette önemli. Fakat akla gelen soru da şu:
Yenişehir-Bilecik arası için çalışma başladığında Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi gündemde yok muydu?
Bu kadar basit bir mühendislik öngörüsü daha en baştan neden görülmedi?
Yoksa…,
TCDD zaten Bursa’ya gelmek istemiyordu da siyasi baskıdan kurtulmak için işi uzatacak dolambaçlı bir yol mu seçildi?
Gel de çık işin içinden.
Proje teklifleri daha yeni alındı
Ulaştırma Bakanlığı’nın verdiği cevaplar arasında, üzerinde çalışılan Yenişehir-Osmaneli Etabı ile ilgili önemli bir teknik bilgi daha var.
O da şu:
“Yenişehir-Osmaneli projesinin ön yeterlilik ihalesi 11.12.2014 tarihinde yapılmış olup, ön yeterlilik sonucu belli olmuş ve firmalara tebliğ edilmiştir. 20.03.2015 tarihinde ihale teklifleri alınmıştır.”
Otoyol için toprakları toplulaştırılan köylüler mağdur oldu
İstanbul’dan başlayıp Bursa’dan geçerek İzmir’e ulaşacak olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun yapımı özellikle Gebze-Bursa arasında yoğun bir şekilde sürüyor. En önemli aşamayı oluşturan İzmit Körfez Geçişi Köprüsü de belli bir noktaya geldi.
Ancak…
Otoyolun inşaatı dışında başka sorunları var. Örneğin, Gebze’den Orhangazi’ye kadar olan bölümde otoyol geçen arazi sahiplerine kamulaştırma bedelleri ödenirken, Karacabey ve Mustafakemalpaşa bölgesinde toprakları toplulaştırılan köylüler mağdur oldular.
Bunu da…
Karacabeyliler Derneği Başkanı Yüksel Ceylan dile getirdi:
“Otoyola karşı değiliz. Projenin ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. Fakat vatandaş için sorunlar var. O da toplulaştırmadan kaynaklanıyor.”
Ardından…
Yolun geçtiği güzergahta tarlaların köylüden alınmasına karşın bedellerinin ödenmediğini vurguladı ve şöyle devam etti:
“Bize 5 yıl içinde başka bölgelerden yer gösterileceği söylendi. Bunu da anlayabilmiş değiliz. Verimli tarlanız alınıyor, ama nerede yer verileceği belli değil. Bu insanlar burada yaşıyorlar, neden başka bir bölgede yer verilecek?”
Şunu da ekledi:
“Eğer topraklar alınıyorsa, köylüye bedeli ödenmeli. Fakat 2 hafta önce yaptığımız toplantıda Otoyol A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı kamulaştırma için ayırdıkları paranın bittiğini söyledi.”
Otoyolun geçtiği Karacabey, Mustafakemalpaşa, Mudanya’nın 42 köyünde büyük bir mağduriyet yaşandığını ifade eden Ceylan, yönetim kurulu üyesi Bilal Sarucan’la birlikte ziyaretimize geldiğinde tepkisini şöyle dile getirdi:
“Böyle bir uygulama komünizmde bile yok.”