Hani… Gömleğin ilk düğmesi yanlış iliklendiğinde sonraki tüm düğmeler de yanlış iliklenip gider ya, otoyol için başlangıçta atılan ilk adım da böyle oldu.
İlk adım hatalı olunca sorunlar arka arkaya geldi, ikinci tıkanma ortaya çıktı.
Konuyu şöyle açalım…
Son dönem en büyük ulaşım yatırımı olan ve İstanbul’dan başlayıp Bursa’dan geçerek İzmir’e ulaşacak olan otoyol planlanırken, güzergahtaki tüm ilçe ve köylerde arazilerin kamulaştırma yoluyla elde edilmesi benimsendi.
Fakat…
Bursa’dan sonraki etapta yer alan Karacabey-Mudanya-Mustafakemalpaşa ilçelerine bağlı bazı köylerdeki araziler için toplulaştırma kararı verildi.
Bu sütunların okurları…
06 Nisan 2015’te, bu bölgedeki köylülerin mağdur olduklarını okudular. 22 Haziran 2015 günü de şunu yazdık:
Köylüler verimli arazilerini nereden verileceği ve hangi özelliklere sahip olacağı bilinmeyen toprak için terk etmek istemiyorlar. Onun için de Bursa Çevre Yolu’nun İzmir çıkışına kadar projelenen otoyol Karacabey’de durdu.
O süreçte…
300 çiftçi İdare Mahkemesi’ne, 140 çiftçi de Danıştay’a başvurup toplulaştırmanın iptalini istediler. Bursa’daki İdare Mahkemesi’ne dava açan çiftçiler kaybettiler, ama karar 3’e 2 oy çokluğuyla çıkınca, bu kez Danıştay’a itiraz yolu açıldı.
Danıştay 17. Dairesi de itirazı haklı bulup “toplulaştırmanın iptali” kararı verdi. Kararı 09 Aralık 2015 günü yine bu sütunlardan duyurduk.
Köylüler “haklarını alacaklarını” düşünerek sevindiler.
Ne var ki…
Otoyol güzergahında toplulaştırmayı iptal ettiren Karacabey-Mudanya-Mustafakemalpaşa köylerindeki araziler bu kez de Bakanlar Kurulu kararıyla, acele kamulaştırma kapsamına alındı.
Bunun üzerine, 132 çiftçi Bursa 2. İdare Mahkemesi’nde “acele kamulaştırma kararının iptali” davası açtı.
Dava sürerken…
Çevre Yolu’nun İzmir Yolu’nda bittiği Başköy’den Karacabey’in Harmanlı Köyü’ne kadar olan bölümde otoyol açma çalışmaları devam etti.
Karacabey’in Yolağzı ve Gönü köylerine gelindiğinde, Bursa 2. İdare Mahkemesi 15 gün önce yürütmenin durdurulması kararı verdi.
Öyle olunca da…
İstanbul’dan başlayıp Osmangazi Köprüsü’nden geçerek Bursa’ya yaklaşan otoyol Karacabey’in Yolağzı ve Gönü köylerinde durdu.
Yani…
Karacabey’de önce toplulaştırmayı aşamayan otoyol, bu kez de kamulaştırmaya takılarak ikinci kez durdu.
Böylece…
Gömleğin ilk düğmesi yanlış iliklendiğinde, diğer düğmelerin hepsinin yanlış gittiği bir kez daha görüldü.
Çiftçilerin otoyolla hukuk mücadelesi
Verimli tarım topraklarından geçecek otoyola karşı önce toplulaştırma kararını iptal ettiren, şimdi de acele kamulaştırma uygulamasını durdurarak ikinci hukuk zaferi yaşayan çiftçilere en büyük desteği veren Bursa Karacabeyliler Derneği Başkanı Yüksel Ceylan’la gelişmeleri konuştuk.
Önce şunun altını çizdi:
“Otoyolun önemini elbette biliyoruz, biz yola karşı değiliz. Fakat yöre insanımız çiftçilerimizin mağdur olmalarını da istemiyoruz.”
Şunu söyledi:
“Burada çiftçilerimiz hukuk yoluyla hak mücadelesi veriyorlar. Biz de yanlarında yer alıp onlara destek oluyoruz.”
Bursa-İstanbul etabında sorun yok
İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu güzergahındaki İzmit Körfezi’nin 4 dakikada geçilebilmesini sağlayan Osmangazi Köprüsü projenin en önemli aşaması.
Dünyanın dördüncü büyük köprüsü Körfez’e de çok yakıştı.
Bununla birlikte…
Gemlik’te İznik Kavşağı’na kadar gelen otoyolun, hedeflendiği gibi 2016 sonunda Ovaakça’dan Çevre Yolu’na bağlanabilmesi için çalışmalar çok yoğun şekilde sürüyor.
Nitekim..
Gelen haberler hedefte sapma olmayacağını ve yıl sonunda Bursa-İstanbul etabının biteceğini gösteriyor.
Fakat…
Bursa-İzmir etabı, İzmir yönünden çok hızlı gelmesine karşın 2018’de biteceğe pek benzemiyor.
Karayolları, bölgede ağırlığı “dağ yollarına” verdi
Şu bir gerçek ki… Bursa bölgesinde yol olarak en büyük sorunu 4 dağ ilçesi yaşıyor. Bu bölgede yol yapımı ile ilgili beklentiler henüz sonuca ulaşmış değil.
Nitekim…
Yörenin yol sorunuyla ilgili gelişmeleri meslektaşımız İhsan Aydın sık sık Olay’daki köşesinden duyuruyor.
Hafta içinde…
Karayolları 14. Bölge Müdürü Mehmet Yazıcıoğlu ile sohbet ederken, “Ne olacak bu dağ yöresinin yolları?” diye sorduk.
O da…
Bir çırpıda yol gündemini aktardı:
“Doğancı Barajı’na kadar olan 13 kilometrelik bölümün 8.5 kilometresini tamamladık. Kalan 5 kilometrenin ihalesini yaptık.”
Şunu ekledi:
“Doğancı’dan sonra Keles’e giden yolda çalışıyoruz. Barajın üstünden geçip Orhaneli’ne giden yolu da daha geride yapacağımız tünelli geçişle devre dışı bırakacağız.”
Şunu vurguladı:
“Tünelli geçiş ihalesini bu yıl yapacağız. Orhaneli-Harmancık yolu da devam ediyor. Bölgede çalışmalarımızı dağ yöresinde yoğunlaştırdık.”
Vefatını kendi telefonundan gelen mesajla öğrendik
Telefonumuzdaki WhatsApp uygulamasından mesaj bildirim sesini duyunca açıp baktık. Mesaj, 2007-2011 yılları arasında MHP Bursa Milletvekili olarak parlamentoda görev yapan, yıllarca MHP Merkez Yönetim Kurulu üyeliği görevinde bulunan, son dönem Bahçeli şle yolları ayrılan, rahmetli Alparslan Türkeş’in damadı olarak Ülkücü camiada sözü dinlenen kişi olan Hamit Homriş’ten geliyordu.
Bu sütunların okurları bilirler…
Homriş’le zaman zaman görüşür, düşüncelerini da aktarırız. En son mahkeme kararıyla yapılan 10 Temmuz kurultayının ertesi gün konuşmuştuk.
Bazen de…
İlgimizi çekeceğini düşündüğü notlar gönderirdi.
Yine böyle bir not geldiğini düşünerek mesajı açtık ve donup kaldık. Çünkü, telefon ekranında Hamit Homriş’in vefat ilanı vardı.
Çok üzüldük, vefatını kendi telefonundan gelen mesajla öğrenmekten de çok etkilendik. Cenazesi bugün ikindi namazında İstanbul Üsküdar’daki Şakirin Camii’nden kaldırılıyor.
Allah rahmet eylesin, hepimizin başı sağılsun.