Avatar
Dilek Göral Kemankaş
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

ÇEK lisesi için sekiz milyon lira arıyoruz

Kız öğrenci yurdunu Ertuğrulkent`e taşımaya hazırlanan Çağdaş Eğitim Kooperatifi, şimdi de lise projesi başlatıyor. Yirmi dört derslikli okul için sekiz milyon liralık desteğe ihtiyaç var.

Çağdaş Eğitim Kooperatifi`ni (ÇEK) bilirsiniz. Eğitime katkı sağlamak, aydınlık zinihli ve yürekli nesiller yetiştirmek için on dokuz yıldır didinen bir kurum.

Kooperatif, temeli dönemin Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel tarafından atılan Görükle`deki yüksek öğrenim karma öğrenci yurdu ile başlattığı hamlelerini bugün bir anaokulu, bir ilkokul, bir kız öğrenci yurdu ve bir kültür merkezi ile sürdürüyor.

Şimdi sizin bu satırları okuduğunuz bayram tatilinde onlar tatlı bir telaş içindeler. Bursa Valiliği ile Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı`nın desteğiyle ortaöğretim çağındaki elli yedi kız öğrenciye tam burslu barınma olanağı sağladıkları Çekirge`den hayırsever Osman Köseoğlu`nun katkıları ile Ertuğrulkent`te inşa ettirdikleri binaya taşınmaya hazırlanıyorlar. Yüz öğrenci kapasiteli Güler-Osman Köseoğlu Yurdu`nun resmi açılışı 29 Ekim`de yapılacak.

ÇEK`in Müdürü Zeki Baştürk ile röportajımızı da sevgili meslektaşım, ÇEK`in Basın Danışmanı Teoman Alper`in organizasyonu ile son hazırlıkları yapılan yurtta gerçekleştirdik. Röportajın sonunda Baştürk, ÇEK`in anı defterine benim de birşeyler yazmamı istedi. İlk sayfasındaki imza eski Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel`e ait. Görükle`deki yurdun temelini attığı gün yazmış. Tarihine baktım: 28 Eylül 1996. Ardından bir sayfada daha yazı var ve sonrası boş. Baştürk “İhmal etmişiz bugüne kadar” dedi. Heyecanlandım birden bire. Deftere üçüncü yazıyı ben yazıyordum ve ne ilginçtir ki Demirel`in yazdığı tarihten on sekiz yıl bir gün sonra: 29 Eylül 2014`te.

Bu küçük “kendine pay çıkarma”dan sonra hemen yurdu anlatmalıyım size. Yüz öğrenci kapasiteli yurtta şimdilik doksan beş öğrenci barınacak. Tamamı Bursa`nın köylerinden gelen orta öğretim öğrencisi kızlar. Odalar iki ve tek kişilik. Ranza yerine tekli yatakların olduğu ferah odalarda bilgisayarlar da olacak. Banyolar en fazla dört öğrencinin kullanabileceği şekilde planlanmış. Yemekhane, dinlenme odası, spor salonunun yanı sıra bir de öğrencilerin kişisel kullanımları için çamaşırhane bulunuyor. Her detay en ince ayrıntısına kadar düşünülmüş.Şimdi ben size bunları anlatıyorum fakat ÇEK için bu proje çoktan bitmiş bile. Çünkü onların aklında Görükle`de inşa etmeyi düşündükleri lise projesi var. Onun ayrıntısını anlatmayı da Baştürk`e bırakayım.

 
 
 
 
 
Yurt binasıyla başlayalım. Çocuklar ne zaman taşınacak? Kaç öğrenci barınacak?

Kötü komşu insanı mal sahibi yapar derler. Bizim de Çekirge`deki yurdumuzu elimizden almak istediklerinde yeni bir yer ihtiyacı doğdu. O nedenle buranın yapımına karar verdik. Arsayı Nilüfer Belediyesi`nden kullanma hakkı alarak değerlendirdik. Geçen yıl 19 Mayıs`ta temeli atıldı. Bu yılda 29 Ekim`de resmi açılışını yapacağız. Ancak öğrencilerimizi 13 Ekim`de taşımayı planladık. Burası doksan altı öğrenci kapasiteli. Ama ihtiyaç olması halinde kapasite artırılabilecek düzeyde. Öğrencilerimizin konforlu biçimde barınabilmesi için iki ve tek kişilik olarak düzenledik.

Barınmanın dışında hangi ihtiyaçlarını karşılıyorsunuz öğrencilerin?

Öğrencilerimiz sadece barınma hizmeti almıyor. Her kurumumuzda model olmayı düşündüğümüz için yurtlarımızda da öğrencilerimizi her bakımdan iyi ve geleceğin liderleri olarak yetiştirmek istiyoruz. O yüzden öğrencilerimizin ilgilerine göre sosyal etkinlikler de düzenliyoruz. Bu yıl farklı bir etkinlik yapacağız. Bir yerden müzik aletlerini bağış olarak bulduk. Bir müzik odası oluşturacağız. Dileyene bağlama, dileyene keman, gitar, org veya benzeri gibi müzik aletlerini çalma eğitimleri vereceğiz.

Burada katkısı olanların isimlerini söyleyelim mi?

Çok önemli iki katkısı olanı söyleyebiliriz. Birisi Osman Köseoğlu; buranın inşaatında büyük katkısı oldu. İkincisi de bir dernek; Bursa İli Eğitim Hizmetlerine Yardım ve Eğitimi Geliştirme Derneği. Onlar da Osman Bey`e yakın bir destekte bulundu. O derneğin amacı da özellikle köylerde çalışan öğretmenlerin çocuklarının burada ücretsiz barındırılmasıyla ilgili.

Toplam kaç öğrenciye hitap ediyorsunuz?

Görükle`de yüksek öğrenim yurdumuzda üç yüz otuz öğrenci var. Bugüne kadar Çekirge`deki yurdumuzun kapasitesi elli yedi idi. Bu yurtla bu sayıyı ikiye katlamış oluyoruz. Yaklaşık dört yüz otuz civarında toplam yatılı öğrencimiz var.

 
Yerimiz de projemiz de belli

Yeni hedef lise. Onunla ilgili ne durumdasınız? Arsa tahsisi yapıldı mı?

Arsamız var, yeri belli. Görükle`de 3 Mart`ın yanına yapacağız. Çünkü Uludağ Üniversitesi`nin verdiği arazi büyük bir arazi. Orada yerleşke olacak zaten. İlkokul, ortaokul, lise hatta öğrenci yurtları da yine oraya yapılacak. Biz Türkiye geneline yayılmak ve belki illerin en başarılı çocuklarını alıp burada kendi lisemizde okutmak ve yurtlarımızda barındırmak istiyoruz. Hedefleri biraz büyük tutuyoruz. Yirmi dört derslikli olacak lisemizin yeri de projesi de belli, sadece kaynak sağlayacak bir destekçiye ihtiyacımız var. Bir temel atacak kadar bulursak sonra gerisini getiriyoruz.

Toplam proje bedeli nedir? Ne kadarlık bir desteğe ihtilacınız var?

Şu an itibariyle sekiz milyon liraya ihtiyacımız var. Tabii bu anahtar teslimi rakamı. Başlangıç için şöyle bir-iki tane birkaç milyon bulsak ya da isim verecek bir destekçi bulsak da temelini atsak sonra biz mutlak surette tamamlarız onu.
 

Türkiye`ye açıldık

ÇEK`in yurdunda kalan çocukların profili nasıl?

Bu yurda kadar bizim kaynağımız Bursa`nın köyleriydi; özellikle de Bursa`nın dağ yöresi diye adlandırdığımız Harmancık, Keles, Büyükorhan, Orhaneli gibi yerlerden gelen kız öğrenciler. Zaten koşul olarak ailesinin mutlak surette köyde oturması gerekiyor. Ayrıca gelir durumunun da alt seviyede, yani ihtiyaç halinde olan kızların kabul edildiği bir yer. Bu koşulları taşıyan öğrencileri alıyorduk. Bu yurtta hedefimizi biraz daha büyüttük. İhtiyaç sahibi olan Bursa dışındaki illerden de öğrenci almaya başladık. Örneğin bu yıl Kayseri, Aydın ve Manisa`dan öğrencilerimiz var. Yavaş yavaş Türkiye genelinde kendi alanında lider olabilecek öğrencileri de alarak Çağdaş`ın gerçek kadrolarını oluşturmak istiyoruz.

 

Erkekler vakıfa kızlar Çağdaş`a

Atatürkçü söyleminiz öğrenci almanızda aileler açısından bir önyargı oluşturuyor mu?

Yok hiç öyle bir zorluk yaşamıyoruz. Hatta çok ilginç konular vardır. Biz bugüne kadar dört-beş imamın kızını da barındırdık. Aynı evde erkek çocuklarını bir vakıf yurduna yerleştiren ailelerin kız çocuklarını Çağdaş`ın yurduna yerleştirdiklerini gördük. Aynı evde zıt grupların oluşmasını da gözlemledik. Ancak bizim yetiştirdiğimiz kızlar gerçekten çok özgüvenli insanlar oldukları için kendi ailelerinin içinde de söz sahibi oluyorlar ve daha bir güven duyuluyor onlara. Hatta öğrencilerimiz daha önce kız çocuğu okur muymuş, diyenlerin çoğunlukta olduğu köylerine gidince, köy muhtarı, okul müdürü veya diğer aileler dahil olmak üzere kendilerinden fikirlerini sorduklarını anlatıyorlar. Gerçekten köylerde etkili oluyorlar, model oluyorlar.

 

Onlar bizi buluyor

 

Aileler ÇEK`e nasıl başvuru yapıyor?

Bugüne kadar Bursa`nın İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri, muhtarlıkları ve okullarına yazılar gönderiyorduk. Ama en önemlisi de bizim yurtlarda barınan öğrencilerin yapmış olduğu reklam sayesinde, onlar bizi zaten buluyorlar. Bu yıl Türkiye genelinde öğrenci alacağımız için İstanbul, Yalova, Balıkesir, Çanakkale, Eskişehir, Bilecik`ten olmak üzere on bir il ve yetmiş yedi ilçeye yazılar yazdık. Ayrıca diğer sivil toplum kuruluşlarıyla da işbirliğine girdik. ADD, ÇYDD, eğitim sendikaları gibi kuruluşlara hem yazılar gönderdik hem de onların kendi web sayfalarında bunların duyurulmasını sağladık.

 

Soma`dan öğrenci istedik, aileleri vermedi

Soma`dan da öğrenci almak istemişsiniz.

Soma faciası olduğunda biz hemen harekete eçtik. Reklam tarafını sevmediğimiz için biz alıyoruz, demedik hiçir yerde. Çocuklara bizi tercih etmeleri halinde bundan sonraki öğretim yaşamları boyunca destek olmayı önerdik. Bunun için Soma`daki sivil toplum kuruluşları ile iletişime geçtik, onlara duyurular yaptık, bize öğrenci yönlendirin veya öğrencilerin isimlerini verin biz ulaşalım kendilerine, dedik. Ama oradan çok verim elde edemedik. Sadece dört öğrenci gelmişti. Hatta onların kayıtlarını da aldık ama ertesi gün velileri gelip çocukların kaydını alıp götürdüler. Bundan sonra da yine açığız. Bizim amacımız zaten burslu okutmak. Burada da olur başka yerde de olur. İhtiyaç sahibi herkese kapılarımız açık. En azından örnek oluşturmasını istemiştik. Çocuğun ya da ailenin karnını doyurmak değil yaşam boyu bir gelecek sağlamak için yola çıkmıştık.

 

Hedef üniversite

İlköğretim okulu ve anaokulunuz da var. Oralarda sistem nasıl yürüyor?

Bunların da her biri ÇEK`in şemsiyesi altında olan kuruluşlar. Bir yanda özellikle il dışından gelen çocukların başka yerlere gimesini önlemek amacıyla yurtlar yapıyoruz, diğer yandan da eğitimde de öğretimde de model olmak için bir okullaşmaya gittik. O zaman bir hedefimiz vardı, anaokulundan üniversiteye dek öğretim kurumları açmak ve işletmek, diye. Bunu adım adım gerçekleştirdiğimizi düşünüyorum. Anaokulumuz onuncu yılını tamamladı. Türkiye`de ilk kez UNESCO kardeş okullar ağına katılan okulumuz bu alanda da bir ilk. Kalite belgesi alan ilk anaokuluyuz. Uludağ Üniversitesi`nin sağladığı olanaklarla, ilköğretim okulumuzu açtık, şimdi ilkokul ve ortaokul diye ikiye böldük. Bundan sonraki hedefimiz, lise ve ardından üniversiteyi yapmak ve Türkiye`de ilk kooperatif üniversitesini kurmak.

Bunun için belirlenmiş bir takviminiz var mı?

Yok. ÇEK bağışlarla ve desteklerle yürüyen bir kuruluş olduğu için sponsorların desteğini bekliyoruz. Ortaklaşa temelini attık mı arkası mutlaka geliyor.

Kültür merkezi Mert Fırat`a emanet

Okulların eğitim kurumlarının dışında hizmetleriniz de var. Çelenk işi bunlardan biri.

Çelenk hizmeti yurdumuzda barınan öğrencilerimiz için gelir kaynağı olsun diye başladığımız bir iş. Kurban Bayramı`nda mutlaka kurban bağışlarıyla da destek olunuyor. Bu bağışı da internet üzerinden yapılabilir hale getirdik. Bunun dışında kültür hizmetlerimiz var. Örneğin Görükle`de yurdumuzun yanında bir iki cep sineması, bir konferans salonu, bir sergi salonu olan kültür merkezimiz var. Bugünlerde İstanbul`dan bir firma ile anlaştık, işletmesini onlara vereceğiz.

 

İşletmeci firma kim?

Tiyatrocu Mert Fırat`ın şirketi. Onlarla sözleşmeyi yaptık geçen hafta. Kültür merkezinin mimarisinde değişiklik, tadilat yapacaklar ve ocak ayında resmi olarak faaliyete geçecek. Orada sosyal ve kültürel anlamda gerçekten büyük çalışmalar yapılacak. Kurslar açılacak, sinema gösterimleri yapılacak, oyunlar oynanacak; orası bölgenin tam bir kültür merkezi haline gelecek.

 

 

Kahvenin önünden üç kez geçmişler

ÇEK çocukların gelişimine nasıl bir katkı sağlıyor?

Eğitim kurumlarımız her yaş grubuna hitap ettiği için şunu söyleyebilirim; en büyük değişikliği lise çağındaki çocuklarda görüyoruz. Nasılsın dediğimizde yüzü kızaran öğrencilerin birkaç ay sonra sahnelerde şiir okurken, konuşma yaparken, tiyatro oynarken devleştiklerini görüyoruz. Bir örnek anlatayım. Kız öğrenci yurdunda Mümin Bey`in (Ceyhan) başkanlığı döneminde bir veli toplantısı yapılmıştı. O toplantıda velilere yaklaşık bir aydır kızlarınız burada barınıyor, ne tür bir değişiklik gözlüyorsunuz, diye bir soru yöneltti Mümin Bey. Orada bir hanımefendi şunları anlattı: “Ben Keles`in falanca köyünden geliyorum. Kızım eve ilk adımını attı, çantasını koydu, ve anne koluma gir kahvenin önünden geçiyoruz, dedi. Üç kez kahvenin önünden geçtik. Orası bizim kutsalımızdı, köy kadınları kahvenin önünden geçmezdi.” Çocuklarını okutmak isteyen ve kendisi okuyamamış bir başka hanımefendi de, “Ben hayatımda okul görmedim, üç kızım var. Bir kızımı okutuyorsunuz, size minnettarım. Ben burada paspas olmaya razıyım, yeter ki diğer kızlarımın da okumasını sağlayın” dedi. Ağlayarak dinledik.

 

Zeki Baştürk kimdir?

Çağdaş Eğitim Kooperatifi (ÇEK) Müdürü. 1949 İnegöl Eymir Köyü doğumlu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türkoloji Bölümü mezunu. Meslek yaşamına Rize Pazar`da öğretmen olarak başladı. Çeşitli okullarda yöneticilik ve edebiyat öğretmenliği yaptı. 1998-2003 döneminde Yıldırım İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü görevinde bulundu. 2003`te emekli oldu.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X