İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesi’nin geçtiğimiz hafta sonu Bursa’nın ulaşım sorununu irdeleyen önemli bir çalıştayı vardı.
Şube Başkanı Mehmet Albayrak’ı dün bu çalıştayı konuşmak üzere Olay’ın internet portalına konuk ettik.
Canlı yayında sorularımızı yanıtlayan Albayrak önemli açıklamalar yaptı.
Bunların içinde en öne çıkanı 2035 hedefli Bursa Ulaşım Master Planı’nın revize çağrısıydı.
Peki Albayrak bu çağrıyı niçin yaptı?
Albayrak gerekçesini de şu sözlerle dile getirdi:
“Bursa çok hızlı göç alan ve hızlı büyüyen bir kent. Yaptığımız planlamalar yetersiz ve gerisinde kalıyor. İlk çalıştayı 2019’da yaptığımızda tam da o sıralarda ulaşım master planının revizyonu vardı. 2035 hedefli bir plandı. Şimdi 2021’deyiz aslında yakın ama uzak bir hedef. Şimdi bakın 2035’te ulaşım master planımızda olmayan bir yol şu an gündemde.”
İMO Başkanı Şöyle devam etti:
“Trafik sıkışıklığından dolayı otoban her akşam şehiriçi yol gibi tıkanıyor. Alternatif olarak 2040 hedefli ulaşım master plan revizyonunda olmayan ama bir yıl sonra 2040 strateji planına işlenen yol gündemde. Ovaakça’dan girecek, TEKNOSAB’ın oradan tekrar otobana bağlanacak.”
Albayrak bu yola niçin ihtiyaç duyulduğunu da şöyle izah etti:
“Bunun sebebi otobanın Bursa bağlantısının şehir içi yol haline gelmiş olması. Otobanı by-pass edecek bir ihtiyaç doğdu bir yılda. Her ne kadar TOGG’dan dolayı denmiş olsa da otobanın şehiriçi yol haline gelmiş olmasıdır. İhtiyaçların çok hızlı artması da başka bir neden.”
Türkiye’nin Paris iklim anlaşmasına taraf olmasının sorumluluklarına da dikkat çeken Albayrak konuşmasına şöyle devam etti:
“Bu anlaşmanın yansımaları olacak. Bütün illerimizde eylem planları hazırlanacak. Bursa bunlardan biri ve sanayi şehri. Sera gazı emisyonlarını azaltılma taahhüdümüz var. Dünya ısısını da 1,5 ile sınırlandırma hedefi var. Bunları azaltmanın yolları az trafik, çok yaya trafiği, bisikletli ulaşım sistemlerinin yaygınlaştırılması ve toplu taşımanın çok fazla tercih edilmesi.”
Açılan davalar yüzünden ihalesi üçüncü kez yenilenecek olan Emek-Şehir Hastanesi metrosunun 21/b yöntemiyle değil davet yöntemiyle yapılması durusunda bugün belki de sistemin çalışıyor olacağını ileri süren Albayrak şunları vurguladı:
“ 21/b yöntemi çok hızlıymış gibi görünüyor ama işi yavaşlatıyor. Olması gereken şu. Hastane oraya yapılmadan önce bağlantı yolunu yapacaksınız veya bağlantı yolu çalışmaları hastane inşaatı ile paralel başlamalıydı. Çevre yolunun tıkanmasının sebeplerinden biri de Şehir Hastanesi’dir” dedi.
Merkez Bankası başka yere yapılsın
Başkan Albayrak’ı karşımızda bulmuşken Büyükşehir Belediyesi’nin Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın desteğiyle yıkımlarını sürdürdüğü Çarşıbaşı Projesi’ni de sorduk.
Başkan Albayrak, projenin tarihi hanları ve camileri ortaya çıkarması açısından önemine dikkat çekti ve burada tescilli olduğu için yeniden yapılması istenen eski Merkez Bankası binasına artık ihtiyaç olmadığını, başka bir yere yapılması gerektiğini söyledi. Albayrak, planlamanın ve binanın oraya yapılmasının baştan yanlış olduğunun da altını çizdi.
Albayrak bu alanla birlikte Sur içlerindeki yapıların tümüyle temizlenerek, bu bölgenin de UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne alınması gerektiğine vurgu yaptı.
Albayrak görevi şubatta bırakıyor
İMO Bursa Şube Başkanı’na şubat ayında yapılacak kongrelerini de sorduk. Albayrak, “Bizim artık dönemimiz bitiyor, bizim yeteri kadar katkı koyduğumuzu düşünüyorum. İMO bizim gözbebeğimiz. Elbette aday olmayacağız, ancak odadan elimizi ayağımızı da çekecek değiliz. Başka bir arkadaş devam edecektir. İlk defa bunu sizin programınız aracılığıyla açıklıyorum. 1990’lı yıllarda kurulmuş çok güçlü bir grubun temsilcisiyim. Yeni bir isim bulunacaktır” diye konuştu.
Albayrak son olarak, işsiz inşaat mühendislerine dikkat çekti, hükümete ve YÖK’e, inşaat mühendisliği programlarının ülkenin ihtiyacına göre planlanması çağrısında bulundu.
Albayrak, Çalışma Grubu’nun başkan adayı kim olacağı sorumuzu ise, “Buna grup karar verir ben oda başkanıyım” diyerek geçiştirdi.