İhsan Aydın
İhsan Aydın
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

Yeni Otopark Yönetmeliği kabul görür mü?

Şehirleri imar yönünden disiplin altına alacak kanun ve yönetmeliklerin bazen yetersiz kaldığı, günün koşullarına göre yenilenmesi gerektiği hep tartışılır.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı‘nın bu doğrultuda geçen ay çıkardığı yeni Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği çok ses getirmişti.

Yapı sektörü temsilcileri, kendilerine zarar vereceğini ileri sürdükleri yönetmeliğe tepki gösterdi.

Bakanlık gelen eleştirileri dikkate alarak, olası bir revizyon için sektör temsilcilerinin yeniden görüşlerini almaya başladı.  

Tartışma sürerken, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bu kez yeni Otopark Yönetmeliği‘ni kamuoyunun görüşüne açtı.

Taslak Otopark Yönetmeliği dünden itibaren bakanlığın sitesinden de yayınlandı.

Bakalım o da yeni Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği kadar ses getirecek mi?

Taslak, yerleşim yerlerinde araçların yol açtığı trafik sorunlarının çözümü için otopark yapılmasını gerektiren bina ve tesislerin neler olduğunu, otopark ihtiyacının miktar, ölçü ve diğer şartlarının tespiti ve giderilmesi esaslarının, ulaşım sistemlerinin ve problemlerinin çözümünü gösteren imar planlarına uygun şekilde düzenlenmesini amaçlıyor.

Yeni yönetmelik, kentlerdeki otopark ihtiyacının büyük ölçüde bina ve parsel içinde çözümünü zorluyor.

Bu amaçla yapılarda her küçük araç için en az 20 metrekare, kamyonlar için 50 metrekare otopark zorunluluğu getiriliyor.

Taslak yönetmeliğin en öne çıkan maddesi, yeni yapılarda her daireye en az bir araçlık otopark zorunluluğu getirilmesi.

Uygulanabilir mi?

Yayınlanınca göreceğiz.

Yine yönetmeliğin başka özelliklerinden biri de dükkan, mağaza bankada 30 metrekareye, market, süpermarket, AVM 20 metrekareye, 4 ve 5 yıldızlı otellerde her üç odaya, hastanelerde 75 metrekareye, sağlık ocağı, dispanserlerde 125 metrekareye, ibadet yerlerinde ise 100 metrekareye en az bir araçlık yer ayrılması şartını da içermesi.

Bursa‘da yaygın olan ve BURBAK tarafından bazı noktalarda ücretsiz olarak sürücülere ayrılan ‘park et-devam et’ uygulaması Türkiye geneline yayılıyor.

Kentlerde toplu taşıma istasyonlarına en az 500 metre mesafelere ‘park et-devam et’ alanları yapmak zorunlu hale getiriliyor.

Böylece, hem kent merkezindeki araç yoğunluğunun azaltılması hem de toplu taşımanın teşvik edilmesi amaçlanıyor.

Genel otoparklarda da her 20 araçlık alana karşılık en az bir engelli araç park yeri ayrılacak.

Yine otoparklarda alanın yüzde 1’i kadar bisiklet ve motorsiklet alanı da düzenlenecek.

Taslağa göre yaya alanları ve kaldırımlara otopark yapılamayacak.

Toplu konut alanları, sanayi ve depolama tesisleri, kamu kurum ve kuruluşları, toplu kullanıma açık sinama, tiyatro, hastane ve otellerde otopark ihtiyacı kendi parselinde veya bina bünyesinde karşılanması da zorunlu olacak.

Yol altları, meydan, yeşil saha ve park altlarında doğal dokuyu bozmamak kaydıyla yeraltı otoparkları da inşaa edilebilecek.

Taslakta elektrikli araçlar da düşünülmüş.

Her 50 araca karlışık otoparklarda bir elektrikli araç yeri de ayrılacak.

Düzenlemelere inşaat sektörünün yaklaşımı bakalım ne olacak?

Zira, taslakla zorunlu hale getirilen bazı maddeler yapı maliyetlerini de artıracaktır.

Bu da dolaylı olarak daire fiyatlarına yansıtılacaktır.

Otopark yönetmeliğinin kentlerdeki parklanma sorununu çözümüne katkı sunması hedefleniyor.

Yönetmelikte çok tartışılan caddeüstü otoparkları için bir düzenleme gözümüze çarpmadı.

Şehirlerin en büyük problemlerinin başında gelen parklanmaya belki bu yönetmelik sayesinde kısmen çözüm bulunabilir.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X