Feridun Eyüpoğlu
Feridun Eyüpoğlu
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

Bursa’nın gerçek ihracatı ne kadar?

Ekonominin lokomotif kenti Bursa’nın ihracatı düşüyor.

Hem de çarpıcı biçimde!

2019’un ilk verileri de bu durumu net biçimde teyit etti.

Türkiye genelinde ihracatın yüzde 7’ye yakın artış kaydettiği Ocak 2019’da Bursa’nın ihracat kayıtları yüzde 23’lük bir gerilemeye sahne oldu.

Aylık bazda 883 milyon dolarlık ihracat yapmış görünüyor Bursalı ihracatçılar.

Oysa çok nadir olarak bir milyar doların altında ihracat yapan bir kentti Bursa!

Son aylardaysa bu kritik sınır bir türlü aşılamadığı gibi ihracat liginde ikinciliğini kaybeden Bursa’nın üçüncülükteki yeri de risk altına girmiş durumda.

Dördüncü sıradaki İzmir’le ocak ayı itibarıyla sadece 101 milyon dolar fark kalmış görünüyor çünkü.

Son verilere göre Kocaeli de Bursa ile arasındaki farkı 429 milyon dolara yükseltti!

2018’in son ayarlarında kendini hissettirmeye başlayan düşüş trendi aralıkta kendini iyice belli etmişti aslında.

Ocak 2019’un ilk rakamlarıysa ortada kalıcı bir durum olduğunu teyit eden bir boyutta çıktı karşımıza.

Peki bu düşüş niye bu kadar çarpıcı boyutlara ulaştı?

Sektörel detaylara baktığımızda düşüşün nedeni net biçimde kendini gösteriyor.

Kentin en yüksek ihracat kalemi olan otomotivde aylık ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 41’lik bir azalma göze çarpıyor!

Oysa üretimde böyle bir küçülme yok.

Üretilen araçların bir bölümünün Bursa üzerinden ihracat kayıtlarına girmediği açıkça ortada.

Çünkü aylık olarak tam 298 milyon dolarlık azalma var kentin otomotiv ihracatında!

Aylık sektörel ihracat 428 milyon dolara düşmüş vaziyette.

Buna karşın Türkiye’nin ocak ayındaki toplam otomotiv ihracatı 2 milyar 330 milyon dolarla yüzde 2 civarı artış kaydetmiş durumda.

Ancak net bir gerçeklik var.

Ülke genelinde üretilen araçların yaklaşık yüzde 50’si Bursa’da hayat buluyor.

Oysa son aylık verilere göre ihracatın sadece yüzde 18’i Bursa’dan yapılmış görünmekte!

Kısacası ciddi bir tutarsızlık var kentin üretimiyle ihracatı arasında.

Daha önce de dikkat çekmeye çalıştığımız üzere bazı üretici firmaların ihracatlarını özellikle İstanbul gibi başka kentlerde kurdukları şirketler üzerinden yapmaya yönelmeleri bu tutarsızlığın en büyük nedeni.

           

Bursa’nın gücü net olarak görülmeli

 

Şimdiye kadar Bursa’dan başarıyla gerçekleştirilen ihracatın başka yerlere kaymasının pratik bir faydası yok.

Bursa’nın ihracat başarısına ise gölge düşüren bir tablo oluşmakta.

Eğer kentin tüm kaynaklarını kullanan bu firmalar ihracatlarını da Bursa üzerinden yapsaydı  bırakın yüzde 23 küçülmeyi artıda kapatırdı kentin ihracatı ocak ayını!

Bursa’nın ürettiği katma değerin kente yazılması önemli.

Özellikle otomotiv gibi kritik bir sektör adına.

Ve kentin bütün firmalarının merkezleri de Bursa’da olmalı ki gerçek gücümüz ve Ankara’dan talep edebileceklerimiz net biçimde ortaya çıksın!

Başta BTSO olmak üzere Bursalı kurumların çabası da boşa çıkmamış olur.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X