Türkiye’de araç fiyatları uçtu.
25 yaşındaki otomobil bile 250-300 bin liradan satılıyor.
Sıfır araçlar ise 800 bin liradan başlıyor.
Şaka değil gerçek…
Yeni otomobil almak için ‘milyoner’ olmak gerekiyor!
***
Diyelim ki, her şeye rağmen araç sahibi olmayı başardınız.
Her gün trafiğe çıkmanız o kadar kolay değil.
1 litre mazot 40 liraya dayandı.
Ayrıca artık çifte MTV ödüyoruz.
Muayene ücretleri ve bakım maliyetleri de cep yakıyor.
***
Çok ilginç…
Bu durum herkesi rahatsız etmiyor.
Toplumdaki kutuplaşma burada da ortaya çıkıyor.
Bir kesimin isyanına, karşı taraf kinayeli cümlelerle yoğun trafik fotoğrafları paylaşarak cevap veriyor.
***
Peki ana arterlerde günün belirli saatlerinde, bayramlarda ve tatil dönemlerinde yolları dolduran araçlar zenginliğimizi mi ortaya koyuyor?
Avrupalı bizi kıskanıyor mu?
Tabii ki hayır.
Rakamlar ortada…
Ülkemizde trafiğe kayıtlı 27,5 milyon civarında araç var.
Buna traktör, kamyon, motosiklet, minibüs ve biçerdöver gibi özel amaçlı taşıtlar dahil.
27,5 milyon aracın yüzde 53,4’ü, yani yarısından az fazlası otomobil.
Türkiye’de bin kişiye düşen araç sayısı 281 civarındayken, Avrupa ortalaması 602.
Sadece otomobili ele aldığınızda da tablo aynı…
Ülkemizde bin kişiye 150 civarında otomobil düşüyor.
Sıralamada Avrupa açık ara önde.
Bulgaristan ve Yunanistan gibi ülkeler bile bizi neredeyse ikiye katlıyor.
***
Peki neden?
Öncelikle kişi başına düşen milli gelirleri bizden yüksek.
Faizler çok düşük.
Böyle olunca ikinci el otomobile talep az oluyor ve fiyat sert düşüyor.
Bizde 250-300 bin lira istenen 20-25 yaşındaki araçlar Avrupa’nın sıradan ülkelerinde en fazla 2-3 bin euro.
Yani 90 bin lira civarında.
Doğan, Şahin benzeri otomobilleri bedava versen alan yok.
Ülkemizde sıfır araçlar üzerindeki ÖTV’nin çok yüksek olması da önemli dezavantajımız.
Ayrıca Avrupa’da ikinci el ithalatı serbest.
Haliyle piyasayı ciddi anlamda terbiye ediyor.
***
Akaryakıt fiyatlarına gelecek olursak…
Batıda daha yüksek.
Ama alım gücü ile kıyasladığınızda onlar için bizden daha ucuz.
Ayrıca zam yağmuru böyle devam ederse yıl sonuna doğru 60 liraları görüp, geçmişte olduğu gibi Avrupa’dan daha pahalı akaryakıt kullanmaya başlayabiliriz.
***
Özetle…
Önemli bir üretim üssü olmasına rağmen Türkiye’de araçlar ağır ÖTV faturası nedeniyle çok pahalı.
Dolayısıyla ülke hâlâ doyuma ulaşmamış dev bir pazar.
Otomobil sahibi olmayı bekleyen milyonlarca vatandaş var.
ÖTV düşürülse fiyatlar inecek ve bu durum herkesin işine yarayacak.
Nasıl mı?
Devlet daha çok araç satılacağından düşük ÖTV oranı ile yine aynı gelire ulaşacak.
Hatta daha fazla MTV ve KDV geliri elde edecek.
İkinci el fiyatları çakılacak.
Her ailenin bir-iki aracı olacak.
Hurdaların çekilmesiyle trafikte güvenlik artacak.
Can kayıpları azalacak.
Toplum daha mutlu olacak.
Avrupa’da olduğu gibi…