Tam 5 ay önce gitmiştik İzmit‘teki Körfez Geçiş Köprüsü inşaatına.
Olay TV Yönetmeni Hüseyin Sarısandal ve kameraman arkadaşımız Hüseyin Tarih ile tamamlandığında Bursa‘yı da etkileyecek Türkiye‘nin en büyük ulaşım yatırımlarından birini görüntülemiş, projede emeği bulunanlardan bir kısmıyla konuşmuştuk.
İstanbul‘u İzmit ve Bursa üzerinden İzmir‘e bağlayacak dev otobanın önemli bir ayağını bu köprü oluşturuyordu.
Ulaştırma Bakanlığı projeye ayrı önem atfediyordu.
O zaman köprü inşaatında taşıyıcı kuleler deniz yüzeyinin üstüne çıkmış, hızla yükseliyordu.
5 ay sonra çok şey değişti.
Kuleler tamamlandı.
Halatlar çekildi. Sıra artık tablalara gelmişti.
Ama bir talihsiz kaza Türkiye’nin dikkatlerini Körfez‘e yöneltti.
Aslında şantiyelerde çok sıkı iş güvenliği tedbiri vardı.
Çok şükür ki, büyük bir felaket yaşanmadı
Geçen yıl ekim ayında konuştuğumuz konsorsiyum yetkilileri, yılbaşında kulelerin biteceği, mayıs gibi de kılavuz halatları üzerinde yürünmeye başlanacağı, 2015 sonunda da trafiğe açılacağını dillendirmişlerdi.
Uzun uğraşlar ve özel izinler sonrası Olay TV‘nin Kent ve Yaşam programında Türkiye’nin dev projesini hikayesini, geldiği noktayı seyircilerimiz için ekrana taşımıştık.
Montajı süren kulelerden birine çekim için çıkmak istediğimizde güvenlik riski gerekçesiyle kabul edilmemişti.
Konuştuklarımız arasında Japon mühendisler de vardı.
Ülkelerinden binlerce kilometre ötede, böylesi önemli bir projede çalışıyor olmanın heyecanınından bahsetmişlerdi.
Japonya ve dünyada onlarca asma köprü inşaa etmenin onuruyla Türkiye’ye de dünyanın 4. büyük asma köprüsünü hediye etmenin mutluluğunu mikrofonlara yansıtmışlardı.
İşte o mühendislerden biri, talihsiz bir kaza sonrası kopan halatın sorumluluğunu üstüne alıp, canına kıymış.
Japon geleneğiyle harakiri yapmış.
Sonra yapılan bir araştırmada, kopmanın hatalı imalat değil, Türkiye’den temin edilen ‘kusurlu’ bağlantı elemanlarından kaynaklandığı açıklanmış.
Onurlu bir Japon mühendisinin, kimsenin ölümüne sebebiyet vermediği halde, kendisini kopmanın sorumlusu sayması, haberin yayıldığı andan itibaren Türkiye’de ayrı bir ilgi uyandırdı.
Hemen herkes, bize göre üzücü ama Japon geleneğine göre onurlu davranış sonrası sorumluların harakiriden ders çıkarmalarını konuşmaya başladı.
Japon mühendisten geriye kalan not, hepimize mesajlar veriyor.
Bundan ders çıkarmasını bilene.
Proje tamamlanıp hizmete alındığında, onun kendi geleneğine göre yaşamına son vermesi daha çok konuşulacaktır.
Ulaştırma Bakanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğü yetkilileri Japon mühendisin ismini köprünün tamamlayıcı unsurlarından birine vermeleri, ailesine de büyük jest olacaktır.
Körfez köprüsünden konu açılmışken, projedeki hızlı tren platformunun konsorsiyumun isteği üzerine iptal edilmesini de anmadan geçemiyoruz.
Eğer o platform korunmuş olsa, bugün belki de İstanbul-Bursa-Ankara arasında hızlı trenin büyük bölümünü kullanıyor olacaktık.
Başaramadık, lobimiz yetersiz kaldı.
Bursa‘dan İstanbul’a hızlı tren ile gitmek için Bilecik’i dolaşmaya mahkûm edildik.
5 ay sonra köprü inşaatında bugün bir kez daha Bursa Valimiz Münir Karaloğlu ile yapım ve sunuculuğunu üstlendiğimiz Kent ve Yaşam programı için kentimizin ulaşım yatırımlarını konuşacaktık.
Müessif kaza nedeniyle program çekimini ötelemek durumunda kaldık.