İhsan Aydın
İhsan Aydın
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

Bursa’daki su fiyatı 30 kentin ortasında

Köşe Yazısını Dinle

Son zamanlarda Ankara Büyükşehir Belediyesi‘ndeki su fiyatlarındaki yüzde 50‘lik indirim tartışma konusu.

Mecliste çoğunluğu elinde bulunduran Cumhur İttifakı, CHP’li Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş‘ın seçim öncesi söylemlerinden hareketle su fiyatlarını yüzde 50 indirdiler.

Yavaş kararı önce veto etti, meclis teklifte diretince bu kez yargıya başvurdu.

Ankara‘daki indirim şu an yargıda. Bu nedenle eski tarife yürürlükte. İndirimle ASKİ‘nin batacağını ileri süren CHP’li Başkan Yavaş, zammı bahane ederek başkentteki tüm sosyal yardımları durdurdu.

Ankara‘da bu tartışmalar yaşanırken, peki Bursa‘nın su fiyatları nasıl?

Bu durumu Bursa Büyükşehir Belediyesi yetkililerine sorduk.

Aldığımız veriler, 30 Büyükşehir Belediyesi içinde Bursa‘nın su ve atık su fiyatlarıyla 15.sırada olduğunu gösteriyor.

Beş büyük kent içinde ise Bursa su fiyatlarında 4. sırada.

Halen ÜFE-TÜFE oranında rakamları aylık değişen Bursa‘nın diğer 30 büyük kentle yapılan kıyaslamasında 0-12 metreküpe kadar ton başı 8.36 TL olan fiyatına 2.09 atık su bedeli de eklenerek ton başı 10.45 liraya ulaşıyor. Bursa bu rakamlarla Büyükşehir statüsündeki 30 kent içinde 15. sırada.

Listenin tepesinde ton başı 20.13 liralık rakamla Antalya Büyükşehir Belediyesi var. İkinci sırada ton başı 17.64 TL ile İzmir, üçüncü sırada 17.25 lira ile Tekirdağ, 4.sırada 17.03 ile Manisa, 5.sırada ise ton başı 17.02 ile Balıkesir yer alıyor.

İlk sıralarda CHP’li belediyelerin varlığı dikkat çekiyor.

Ankara Büyükşehir Belediyesi ise 13.38 lira ile 7. durumda. Sabit fiyat uygulayan İstanbul‘da ise ton başı su ve atık su bedeli 11. 69 lira ile 13 sırada görünüyor. İstanbul‘un su fiyatlarında listenin alt sıralarına inmesinde, zam oranını CHP’li Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu‘nun daha fazla önerisine rağmen meclisteki Cumhur İttifakı‘nın yüzde 40’la sınırlamasının etkili olduğu görülüyor.

30 büyük kentten 26’sı su fiyatlarını ÜFE ve TÜFE‘ye göre aylık belirlerken, 6 şehirde ise yıllık sabit zam uygulaması devrede.

Kıyas tablosuna bakıldığında, Bursa‘nın rakamları aylık ÜFE-TÜFE oranındaki değişime rağmen diğer büyük şehirlerden daha altlarda olduğunu gösteriyor.

Tabi, elde ettiğimiz tablo sadece konutların su ve atık su fiyatlarını kapsıyor. Ticarethaneler de Bursa‘nın diğer kentlere göre alt sıralarda olduğunu düşünüyoruz.

Bursa‘da bir de öğrencilere yüzde 50 indirim uygulanıyor. Ayrıca, evinde belli bir engel oranına sahip raporlu hastası olanlarla şehit aileleri ve gazilere de indirimli tarife uygulanıyor.

Su fiyatlarındaki tartışma sürecek görünüyor.

Fakat, elektrik faturalarındaki yükselişin su fiyatlarını da etkilediğini düşünüyoruz.

TMA Caddesi’ndeki 2 şerit otopark olmuş 

Bu güzergahı kullananlar fark etmiştir. Yıldırım ilçesinin trafik yükü en yüksek caddelerinden Tayyareci Mehmet Ali Caddesi‘nde her iki yönde de ikişer şerit mevcut. Ancak o şeritlerden iki yönde de birer adedi otoparka dönüşmüş durumda.

Belediye otobüsleri dahi bu nedenle duraklarına yanaşmadan 2. şeritte yolcu indirip bindiriyorlar.

Acaba, bu parklanma nedeniyle ambulans ve itfaiye gibi acil müdahale araçları nasıl bu güzergahı kullanıyorlar?

Doğrusu, merak etmedik değil.

UKOME‘nin bu sorunu gündemine almasında fayda var. Bölgede büyük bir otopark ihtiyacı olduğu anlaşılıyor. Otopark Fonu‘ndan bu bölgeye birden fazla otopark planlanabilir.

İki şeridi nasıl olsa yasadışı parklanma olarak kullanılan bu caddede belki de BURULAŞ caddeüstü otopark uygulamasına geçerek gelir elde eder.

Acele işi olanların için bu güzergahı kullanmalarını tavsiye etmeyiz.

Şehir Hastanesi’ne metrodan daha önce karayolu bağlantısı 

Kentin bugün için uzağında görünen Şehir Hastanesi‘ne ulaşım şimdilik kolay değil. Toplu taşıma var ama özel aracı olmayanlar için buraya gidip gelmek büyük bir sorun.

Bağlantı sadece İstanbul-İzmir otobanı üzerinden yapılabiliyor.

Hastaneye ulaşım için Emek bağlantılı metro inşaatı sürerken, Bursa Büyükşehir Belediyesi İzmir Yolu‘ndan 6,5 kilometrelik yolu bitirme aşamasına getirdi.

Bunu da dün bir haberle hemşerileriyle paylaştı. Metronun zaten bir kaç yıllık sürede hastaneye ulaşması mümkün değil. O vakit, bu 6,5 kilometrelik etabın ne kadar gerekli olduğu anlaşılıyor.

Bursa Büyükşehir Belediyesi‘nin eski ulaşım planlamalarında yer almayan hastanenin bu bölgeye yapılmasıyla şehirle bağlantısı sorun olmuş, hastane maliyetinden daha fazla bir rakama bölgeye metroyu uzatma ihtiyacı doğmuştu.

Neyse ki ,bunu da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı üstlenerek şehir bütçesine yük olmaktan kurtardı.

Dileriz, o da hızlı trenin akıbetine uğramaz.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X