İhsan Aydın
İhsan Aydın

Dev proje hızla üstümüze geliyor

Olay TV`de yapımını üstlendiğimiz Kent ve Yaşam programının çekimleri için önceki gün İzmit Körfezi`ndeydik.
Aynı proje inşaatını geçtiğimiz yıl İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesiüyeleriyle de görme fırsatı bulmuştuk. Geçen yıldan bu yana projede çokça mesafe alınmış.
Nurol, Astaldi, Makyol, Özaltın ve Göçay`dan oluşan yüklenici firmaların ortağı olduğu Otoyol AŞ`nin Hersek ve Dilovası şantiyelerindeki çalışmalar göz kamaştırıyor.
Körfez`den ve şantiye sahasından çok özel görüntüleri ve projenin son durumuna ilişkin röportajlarımızı bu akşam Olay TV`de 23.00`de izleyebilirsiniz.
Körfez`de, Türkiye`nin ve dünyanın dev projelerinden birinin sessiz biçimde yükselişine bizzat tanık olduk.
Öyle ki, Karayolları Genel Müdürlüğü`nün bu göz bebeği projesini yerinde görmek için yerli-yabancı onca kuruluş ve üniversiteden ziyaretçi şantiyeye geliyor.
Proje, Bursa ve Bursalılar olarak bizi de yakından ilgilendiriyor. Bu sayede hem İstanbul hem de İzmir ile bağlantımız kolaylaşıp, kısalacak.
Gerçekten, tamamlandığında açıklık uzunluğu bakımından Japonya, Çin ve Danimarka`dan sonra dünyanın en büyük 4. köprüsü olma özelliğini taşıyacak İzmit Körfez Köprüsü baş döndürücü bir tasarım ve hızla ilerliyor.
Köprü 8 şiddetinde bir depreme dayanıklı olarak inşaa ediliyor ve 100 yıllık taşıyıcı ömre sahip.
Köprünün yapımında bin 300 kişi çalışıyor.
İzmit Körfez Geçişi, İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu için önemli bir etap.  
Köprünün tabliyeleri önümüzdeki Mayıs’a kadar monte edilecek. Köprüden araç geçişleri ise gelecek yılsonunu bulacak.
Otoyol`da da epeyce bir mesafe alınmış. Gelecek Mayıs ayında Gemlik’e kadarki etap açılıyor.
Otoyol ile birlikte projede çalışan sayısı 5 bini buluyor.
Yani, Türkiye`nin tek bir ulaşım projesi için neredeyse küçük bir ilçe nüfusu kadar personel çalıştırılıyor.
 
Köprü Japon teknolojisiyle…
 
 
Köprü inşaatında Türk mühendis ve işçilerinin neler başarabileceğini bir kez daha fark ettik.
Her ne kadar Japon IHI firmasının teknolojisiyle yapımı sürse de artık böylesi bir projeyi yüklenici firmalarımız kendileri yapabilecek deneyim edinmişler.
Karayolları Genel Müdürlüğü`nün yap-işlet-devret modeliyle ihale ettiği ve 22 yıl 4 aylık işletim süresinin sonunda kamuya geçecek köprü ve otoyolu, biri Japon 6 firma inşaa ediyor.
Köprü tamamlandığında, 1 saat 20 dakikada geçilen Körfez hattı 6 dakikaya inecek.
İstanbul ve Bursa arasındaki mesafe çok kısalacak. 90 kilometrelik Körfez çevresi yerine 12 kilometrelik köprü ve viyadüklerle geçilecek.
Köprünün kuzey ve güney kulelerinde montajında hummalı bir çalışma göze çarpıyor.
Ankraj, yani taşıyıcı kabloların bağlanacağı bölümlerle viyadüklerde zorlu bölüm geçilmiş.
Köprünün sadece bir kule ayağı için denizin dibine futbol sahası büyüklüğünde ve 15 metre yüksekliğinde beton kütle indirilmiş.
Köprüden sonra karaya bağlantıyı sağlayan viyadüklerin metalleri de Almanya`dan ithal edilmiş.
Viyadüklerin montajını ise Gemlik`teki Bursalı Çemtaş gerçekleştiriyor.
Köprü ve otoyolun güvenliği için de her şey düşünülmüş.
Dev eser, 100 civarında kamera izlenecek.
Ayrıca, başından itibaren köprü inşaatındaki çekimlerden oluşan bir belgesel de yapılacak.
 
Rakamlarla otoyol ve köprü…
 
Çekimler sırasında Otoyol AŞ Genel Müdür Yardımcısı Nebil Öztürk ile Teknik Müdür Nurettin Akdeniz`den doyurucu bilgiler aldık.
Proje resmi kayıtlarda Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu diye geçiyor ama biz ısrarla, Vali Münir Karaloğlu`nun da çağrısıyla İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu adını kullanacağız.
Projenin toplam uzunluğu 421 km.
İçinde, ara açıklığı bin 550 metre, toplam uzunluğu 3 kilometreyi bulan Körfez Köprüsü var.
Ayrıca 18.2 kilometrelik 29 viyadük. 5.1 kilometrelik iki tünel, 199 köprü, 20 gişe alanı, 25 kavşak, 6 bakım işletme merkezi bulunacak.
Projenin ilk fazına, 8 Türk bankasının oluşturduğu konsorsiyum finans sağlıyor.
Yapım maliyeti 6,3 milyar Dolar, fakat finansman masrafıyla birlikte bu rakam 9 milyar Dolar bulacak.
Geçiş ücreti olarak araç başı 35 Dolar alınacak.
Bir gözlemimizi de aktarmadan geçmeyelim.
Yüklenici firmaların tümü ve Karayolları proje için çok geniş bir iş güvenliği tedbiri uyguluyor.
Bunun bir göstergesi ki, bu dev projede şimdiye dek ölümlü iş kazası meydana gelmemiş.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X