Bursa’nın 60 yıldan fazladır beklediği hızlı tren projesinin ne zaman hizmete gireceği meçhul.
Başbakan Binali Yıldırım en son Bilecik’te bu hat için 2018’i tarih vermişti ama Bursa Ovası’ndaki görüntü iç açıcı değil.
105 kilometrelik Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli Yüksek Hızlı Tren Projesi’nin Bursa-Yenişehir arasındaki 75 kilometrelik etabının temeli 23 Aralık 2012 yılında atılmıştı.
Dönemin Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik’in de katıldığı tören sonrası projenin yapımı 5 yıldır sürüyor ama bitişi konusunda bir tarih vermek gerçekten güç.
Ödenekler tünellerde bitince, sık sık da güzergâh değişikleri gündeme gelince umutlar iyiden iyiye suya düşüyor.
Bu konuda büyüğümüz Ahmet Emin Yılmaz’ın konuyu köşesine sık taşıdığını ve yorumlarından kısa vadede proje için çok umut göremediğini okuyoruz.
Dün Büyükşehir Belediyesi iştiraki BURKENT’in Genel Müdürü Mustafa Karakoç ile karşılaştık.
Kendisi şirket bünyesine kazandırdığı drone (uçan kamera) ile kamu yatırımlarının havada görüntülerini çektiriyor.
Bunları aynı zamanda AK Parti İl Başkanlığı ile de paylaşıyor.
Karakoç, BURKENT’in işlettiği hafriyat dolgu sahalarının havadan gözlerken, Bursa’nın dört gözle beklediği hızlı tren projesi inşaatından da görüntüler çektirmiş.
Eksik olmasın o görüntüleri bizimle de paylaştı.
Fotoğrafta çok net biçimde görülüyor ki, Bursa hızlı trene kısa vadede kavuşacak gibi değil.
Çünkü; ovanın tam ortasından geçen güzergâhta zemin sağlamlaştırma çalışmaları kolay yürümüyor.
Üstüne bir de Nilüfer Çayı’nın simsiyah kirli kolları üzerine yapılacak köprüler de eklendiğinde bizim trene kavuşmamız uzun yıllar alacağa benziyor.
Jet grout denilen zemin güçlendirme sistemi uzun zaman alıyor.
Peki, temel mühendisliğinin vazgeçilmezi jet grout nedir?
Jet grout, taşıyıcılığı yetersiz zeminlerin, üzerine inşaat yapılmasına elverişli hale getirilmesi amacıyla, su ve çimento karışımının basınçlı hava ile zemine enjekte edilerek zemin özelliklerinin iyileştirilmesi olarak tanımlanıyor.
Yani, sıvılaşma oranı çok yüksek ova altındaki balçık olarak bilinen zemin bu sayede üzerinden tonlarca yükün geçeceği sağlam hale getiriliyor.
Fotoğraftan Bursa’nın hızlı treninin bu yüzden çok gecikeceği net biçimde görülüyor.
Çünkü ovayı boydan boya geçecek hattın altı zemin anlamında sıkıntılı.
Hızlı tren projesinin yüklenicilerinden Duygu Mühendislik tarafından yürütülen çalışmalarda titiz bir çalışma göze çarpıyor.
Hızlı trene binebilmek için tek sıkıntı zemin değil.
Nilüfer Çayı’nı ve ovadaki dereleri kesecek köprülerin yapımı da zaman alacak.
Buna her zaman olduğu gibi ödenek sıkıntısı da eklenirse bekleme süresi uzayabilir.
Hasılı, Türkiye’nin ihracatına lokomotiflik yapan Bursa’nın hızlı tren projesi yılan hikayesine dönmüş durumda.
Sahada çalışma olmadığını söylemek doğru olmaz.
Var ama, istenilen hızda değil.
Oysa, 5 yıl çok uzun bir zaman
Balat’ta 5 yıl önce temeli atıldığında en geç hızlı trene 2016 yılında binileceği müjdelenmişti.
Sonrasında terminler hep değişti.
Şimdilerde 2020 dillendiriliyor.
Belki de böyle giderse Bursalıların hızlı trenle tanışması Cumhuriyet’in 100. kuruluş yıldönümü olan 2023’ü bulacak.
Cumhuriyet’in ihracaat şampiyonu olmuş bir kent neredeyse kuruluştan 100 yıl sonra trene kavuşacak.