Yabancı sermayenin yüzde 12’si AVM’lerden

AVM yatırımlarının döviz kredi kullanılarak hayata geçirilen projeler olduğuna işaret eden AYD Başkanı Altaş, TL kira düzenlemesi sonrası yerli ve yabancı yatırımcı ilgisinde azalma yaşandığını ifade etti.

Yabancı sermayenin yüzde 12’si AVM’lerden

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, Türkiye’ye son yıllarda gelen direkt yabancı sermayenin yüzde 12’sinin AVM’ler vasıtasıyla girdiğini belirtti.

Altaş, sektöre yönelik değerlendirmelerde bulundu. Dernek olarak 2010 yılından beri aylık olarak AYD AVM Perakende Ciro endeksini yayınladıklarını ifade eden Altaş, bu endekste AVM’lerde gerçekleşen ciro, metrekare verimliliği, ziyaret sayısı gibi verileri ölçümlediklerini hatırlattı.

Altaş, endekse göre AVM’lerde gerçekleşen ciroların artmaya devam ettiğini söyledi. 2019 yılı sonu itibarıyla AVM’lerdeki ziyaret sayısının 2,4 milyara çıkmasının beklendiğine işaret eden Altaş, toplam cironun da 160 milyar liraya ulaşacağını öngördüklerini vurguladı. Altaş, 2019 yılının ilk çeyreği ile geçen yılın aynı dönemi kıyaslandığında ziyaret sayısının yüzde 2,9 düştüğünü kaydederek, ‘’Yılın ilk 2 ayında düşen ziyaret sayıları martta toparlanma sürecine girmiş. Yıllık toplam veriler olarak baktığımızda da 2018 yılı toplam ziyaret sayısı 2,3 milyara, AVM’lerde gerçekleşen cirolar da 130 milyar liraya ulaşmıştır” dedi.

YATIRIMCI İLGİSİ AZALDI
 
AVM yatırımı için yurt dışından Türkiye’ye gelen fonların büyük bölümünün kalıcı emeklilik ve devlet fonları olmasının önemini dile getiren Altaş, şöyle devam etti: ‘’Türkiye’ye son yıllarda giren direkt yabancı sermayenin yüzde 12’si AVM’ler vasıtasıyla girmiştir. Ancak son dönemlerde gerek alışveriş merkezleri yatırımlarının belli bir doygunluğa ulaşması nedeniyle gerekse geçtiğimiz aylarda yayınlanan TL kira düzenlemesi sonrası yerli ve yabancı yatırımcı ilgisinde azalma olduğunu ifade edebiliriz.

AVM yatırımları uzun vadeli olarak planlanan ve döviz kredi kullanılarak hayata geçirilen projelerdir. Bu doğrultuda sorunların çözümü açısından ticari olan ticari olmayan gayrimenkul kiralama hukuku rejimi ayrımı düşünülmelidir.”

TURİZMİN DE KATKISI VAR

Turizmde görülen hareketliliğin AVM’lere de yansıdığına dikkati çeken Altaş, Çin, Suudi Arabistan, Katar, İran ve Kuveyt gibi ülkelerden ziyaretçilerin olduğunu anlattı. Hüseyin Altaş, ‘’Orta Doğu ülkelerinden ziyaretçilerin daha yoğun olmasını ise bu ülkelerden gelen turistlerin ülkemizde kendilerini Batı ülkelerine göre daha rahat hissetmeleri, coğrafi yakınlık, ülkemizde gerek turizm gerek alışveriş anlamında aradıkları her şeyi bulabilmeleri gibi nedenlere bağlayabiliriz. Tabii bir süredir ülkemizde dövizle alışveriş yapmanın avantajlarını da göz ardı etmemek gerekir” diye konuştu.
 
PERAKENDE İLE BÜYÜDÜ
 
Altaş, bugün Türkiye’de AVM sayısının 432’ye ulaştığını ifade ederek, bu AVM’lerin 13 milyon metrekarelik kiralanabilir alana sahip olduklarını belirtti. Altaş, şunları kaydetti: ‘’Türkiye’nin 81 ilinin 65’inde alışveriş merkezimiz var. Proje ya da inşaat halinde olanlara baktığımızda 2019 yılında ortalama 8-10 adet yeni AVM’nin açılacağını ve yaklaşık kiralanabilir alanın 13,5 milyon metrekareye ulaşacağını öngörüyoruz” dedi. Söz konusu merkezlerin perakende ile birlikte büyüdüğüne vurgu yapan Altaş, bu merkezlerin ülke ekonomisinin önemli sektörlerinden biri haline geldiğini söyledi.

AVM yatırımlarının döviz kredi kullanılarak hayata geçirilen projeler olduğuna işaret eden AYD Başkanı Altaş, TL kira düzenlemesi sonrası yerli ve yabancı yatırımcı ilgisinde azalma yaşandığını ifade etti.

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, Türkiye’ye son yıllarda gelen direkt yabancı sermayenin yüzde 12’sinin AVM’ler vasıtasıyla girdiğini belirtti.

Altaş, sektöre yönelik değerlendirmelerde bulundu. Dernek olarak 2010 yılından beri aylık olarak AYD AVM Perakende Ciro endeksini yayınladıklarını ifade eden Altaş, bu endekste AVM’lerde gerçekleşen ciro, metrekare verimliliği, ziyaret sayısı gibi verileri ölçümlediklerini hatırlattı. Altaş, endekse göre AVM’lerde gerçekleşen ciroların artmaya devam ettiğini söyledi. 2019 yılı sonu itibarıyla AVM’lerdeki ziyaret sayısının 2,4 milyara çıkmasının beklendiğine işaret eden Altaş, toplam cironun da 160 milyar liraya ulaşacağını öngördüklerini vurguladı.

Altaş, 2019 yılının ilk çeyreği ile geçen yılın aynı dönemi kıyaslandığında ziyaret sayısının yüzde 2,9 düştüğünü kaydederek, ‘’Yılın ilk 2 ayında düşen ziyaret sayıları martta toparlanma sürecine girmiş. Yıllık toplam veriler olarak baktığımızda da 2018 yılı toplam ziyaret sayısı 2,3 milyara, AVM’lerde gerçekleşen cirolar da 130 milyar liraya ulaşmıştır” dedi.

YATIRIMCI İLGİSİ AZALDI
 
AVM yatırımı için yurt dışından Türkiye’ye gelen fonların büyük bölümünün kalıcı emeklilik ve devlet fonları olmasının önemini dile getiren Altaş, şöyle devam etti: ‘’Türkiye’ye son yıllarda giren direkt yabancı sermayenin yüzde 12’si AVM’ler vasıtasıyla girmiştir. Ancak son dönemlerde gerek alışveriş merkezleri yatırımlarının belli bir doygunluğa ulaşması nedeniyle gerekse geçtiğimiz aylarda yayınlanan TL kira düzenlemesi sonrası yerli ve yabancı yatırımcı ilgisinde azalma olduğunu ifade edebiliriz. AVM yatırımları uzun vadeli olarak planlanan ve döviz kredi kullanılarak hayata geçirilen projelerdir. Bu doğrultuda sorunların çözümü açısından ticari olan ticari olmayan gayrimenkul kiralama hukuku rejimi ayrımı düşünülmelidir.”

TURİZMİN DE KATKISI VAR

Turizmde görülen hareketliliğin AVM’lere de yansıdığına dikkati çeken Altaş, Çin, Suudi Arabistan, Katar, İran ve Kuveyt gibi ülkelerden ziyaretçilerin olduğunu anlattı. Hüseyin Altaş, ‘’Orta Doğu ülkelerinden ziyaretçilerin daha yoğun olmasını ise bu ülkelerden gelen turistlerin ülkemizde kendilerini Batı ülkelerine göre daha rahat hissetmeleri, coğrafi yakınlık, ülkemizde gerek turizm gerek alışveriş anlamında aradıkları her şeyi bulabilmeleri gibi nedenlere bağlayabiliriz. Tabii bir süredir ülkemizde dövizle alışveriş yapmanın avantajlarını da göz ardı etmemek gerekir” diye konuştu.
 
PERAKENDE İLE BÜYÜDÜ
 
Altaş, bugün Türkiye’de AVM sayısının 432’ye ulaştığını ifade ederek, bu AVM’lerin 13 milyon metrekarelik kiralanabilir alana sahip olduklarını belirtti. Altaş, şunları kaydetti: ‘’Türkiye’nin 81 ilinin 65’inde alışveriş merkezimiz var. Proje ya da inşaat halinde olanlara baktığımızda 2019 yılında ortalama 8-10 adet yeni AVM’nin açılacağını ve yaklaşık kiralanabilir alanın 13,5 milyon metrekareye ulaşacağını öngörüyoruz” dedi. Söz konusu merkezlerin perakende ile birlikte büyüdüğüne vurgu yapan Altaş, bu merkezlerin ülke ekonomisinin önemli sektörlerinden biri haline geldiğini söyledi.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X