“Benim hayalim, hangi markaya nasip olur bilmem ama… Bursa’yı bir otomobilin üzerindeki isim haline getirebilmek.
Bursa bunu hak etti”!
Bu çarpıcı ifade Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’a ait.
Aybar’ın Bursa ziyaretindeki özel sobetimizde öne çıkan en dikkate değer bir öneri ve temenniydi bu!
Çünkü…
‘Bursa’ adını taşıyan bir modelin Türkiye ve dünya yollarında sahne alması…
Hem kent ekonomisi hem de kentin marka değerine küresel çapta güç katacak bir adım olacaktır!
Otomotivin başkentliğini güçlendirimekle kalmayıp… Eşi benzeri bulunmayan bir tanıtım fırsatı da sunacak ‘Bursa’ isimli otomobil.
Bir düşünün Paris‘in caddelerinde üzerinde Renault Clio yerine Renault Bursa yazan bir aracın dolaştığını…
Ya da İtalya’da Bursa markasını taşıyan TOFAŞ’ta üretilmiş araçların gezindiğini…
Hatta üzerinde çok konuşulan yerli marka otomobil de Bursa adıyla dünyada dolaşmasın!
Kentimiz adına bedava…
Ama milyonlarca dolar değerinde bir tanıtıma imza atmaz mı bu manzara?
Bursa bu jesti fazlasıyla da hak ediyor bence…
Ve hatta çoktan atılmalıydı böyle bir adım!
En azından bunu yapmalılar.
Çünkü…
Bursa’nın toprağı üzerindeki tesislerinde;
Bursalıların el emeği ve fikri enerjisinden nasiplenen firmaların kente çok yönlü borçları var demektir.
Sadece bazı sosyal ve sportif faaliyetlere destek vermekle…
Bu kentten elde ettikleri katma değere eşdeğer bir karşılık sunma imkanları yok!
Özellikle de vergilerini Bursa’da ödemeyen ihraç kayıtları bile başka kentlerde olan firmaların…
Başta çalışanları ve çalıştıkları diğer firmalara dönük sorumluluklarını daha üst düzeyde formüllerle yerine getirmeleri önem taşımakta!
Özellikle otomotivcilerin kente daha üst seviyede katkı sağlamalarını beklerken…
En azından bir modellerine Bursa adını vermeleri önemli bir adım olacaktır.
İbrahim Aybar’a göre çok da uzun zaman almayan bir sürçte bu adım atılabilir!
Ancak, bana göre sembolik olduğu kadar kente maddi getiri sağlayacak bu model isimlendirme için…
Bursa kent dinamiklerine de hem kamuoyu oluşturma hem de lobi faaliyetleri anlamında görev düşmekte!
“Üretim ve ihracat iyi yolda”
Sohbetimizde Bursa’ya karşı olan sorumluluklarını…
Daha kapsayıcı bir formatta götürmek üzere çalıştıklarının altını çizen Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’la otomotiv sektöründeki son durumu ve yerli marka otomobili de konuştuk.
Aybar, iç pazarın ilk çeyrekte baz etkisiyle hızlı bir büyüme gösterdiğini vurgularken…
İlerleyen aylarda bu etkinin zayıflamasıyla büyüme hızının da düşeceğine dikkat çekti!
Ancak, İbrahim Aybar, yıl genelinde otomotiv satışlarının iyi bir perfromans sergileyeceğini düşünüyor.
“Yılı 900 bine varan bir pazar büyüklüğü ile kapatabiliriz”.
İhracatta ise parite ve dış pazar koşullarının sektörü zorladığını…
Ama yine de özellikle Avrupa pazarındaki kıpırdanma sayesinde ihracatçının 2015’te çıtayı yükselteceği görüşünde İbrahim Aybar!
İç ve dış pazarın büyümesi içinse özet formülü şöyle:
“Sürdürülebilir biçimde olmak kaydıyla… Kişi başı gelirin artması…
Yerli ağırlıklı üretim potansiyelinin yeni ana sanayilerle büyütülmesi…
Düşük vergilendirme ve yüksek katma değer bazında çeşitlilik arz eden üretimin sağlanması”.
Yerli marka otomobil adına da yukarıdaki formül temelinde…
“Otomobil yapmak yetmiyor. Bu nedenle küresel çapta rekabet edecek bir satış stratejisi şart” diyen İbrahim Aybar…
Bu anlamda da devlet desteğinin kaçınılmaz bir zorunluluk olduğunun altını çizdi!