Türkiye’nin 7 Haziran’daki seçim sınavına gerisayım hızlandı.
Siyasilerin sınavı yanında…
Üniversite hayali kuran gençlerin sınavı da kapıda artık.
Ama Bursa; bugünlerde bir başka sınavı daha yaşıyor!
Ekonominin lokomotif sektörlerinden otomotiv…
Sektörün kalbi olan Bursa’da ‘zorunlu’ tatilleri yaşamaya başladı.
Oyak Renault ve Tofaş’ın yanısıra bazı yan sanayi firmalarında da üretim durumuş durumda.
İşçilerin, yaklaşık 8 ay önce imzalanan 2014-2017 dönemine ait sözleşme koşullarının iyileştirilmesine dönük talepleri…
Üretimin durmasındaki temel etken olarak karşımıza çıkmış vaziyette!
Vaktinden çok önce revizyon talebinin gelmesiyse…
Otomotiv sektörünün ve sendikal açıdan metal işkolunun bir diğer önemli firması olan Bosch‘ta imzalanan sözleşmenin…
Sektöre dönük yeni beklentileri ortaya çıkararak; emsal teşkil etmesiydi!
Neticede geçen cumadan bu yana devam eden iş durdurma eylemi…
Renault ve Tofaş yönetimlerinin resmi olarak da…
Üretime ara verildiğini duyurmalarıyla yeni bir aşamaya geçti.
Ancak, oluşan tablo Bursa ve otomotiv sektörü açısıdan birebir yaşanmışlığı olan bir örnek değil!
Dolayısıyla çözümü de özgün bir örnek niteliği taşıyacaktır.
Ama tüm tarafları memnun eden bir çözüm bulunana kadar…
Şimdiye kadar taraflarca gösterilmiş olan sağduyunun korunması şart.
Karşılıklı hassasiyet ve sağduyu
Öte yandan…
Yasal zeminde, ekonomik gerçeklerin dikkate alındığı kadar, insani ihtiyaçları da gözeten bir uzlaşmaya bir an önce varılması da…
Çalışanların da, sendikaların da, firma yöneticilerinin de yararına bir gelişme olacaktır…
Yani özetle tüm sektörün yararına!
Çünkü…
Çalışanlar açısından bakıldığında…
Enflasyon da anlaşılacağı üzere alım güçleri azalmakta.
Çalışma koşullarının iyileştirilmesine dönük talepler de önemsenmeli.
Bursalı otomotiv çalışanlarının küresel çapta kaliteli ürün üretmeleriyle tanındığını dikkate alırsak…
Kendilerine sunulan olanakların karşılığını da fazlasıyla vereceklerini görmek mümkün olur!
Madalyonun öteki yüzü
Ama, madalyonun öteki yüzünde de ihmal edilmemesi gereken hassas bir konu var.
İşverenin rekabet gücünü koruma zorunluluğu da herkesin görevi!
Otomotiv üreticilerimizin iç ve dış pazarlarda rekabet gücünün zayıflaması…
Yabancılara pazar kaptırmamıza neden olacağı gibi…
Sonuçta, azalacak maddi olanaklar nedeniyle; çalışanlarına yansıyacak olumlu ücret politikalarının önünü de kesebilir!
Sözün özü; otomotiv sektörünün bu sınavı…
Uzlaşmacı bir tutum ve karşılıklı ihtiyaçların dikkate alınmasıyla çözüme kavuşturarak aşması gerekiyor.