İhsan Aydın
İhsan Aydın

Bursa Türkiye’nin en genç toplu taşıma filosuna sahip

Köşe Yazısını Dinle

Göreve gelen her belediye başkanımız kent içi lastik tekerlekli toplu taşıma filosuna yeni takviyeler yaptı. Yapılan yeni otobüs ve midibüs alımlarıyla Bursa bugün toplu taşımada Türkiye’nin en genç filosuna sahip durumda. Hafta sonu Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin BURULAŞ şirketi envanterine 15 yeni otobüs daha kattı.

Başkan Alinur Aktaş törenle otobüsleri filoya dahil ederken ülkenin en genç filosuna sahip bir belediye başkanı olarak da mutluydu.

İhtiyaç olan hatlarda kullanılacak otobüsler yolcu ve sürücü konforu açısından da rahatlık sağlayacak.

Bugünlerde toplu taşımayı ücretsiz ve indirimli kullananlar için sıkıntı yaşanan kentler var.

Ankara bu işin başını çekiyor. Özel toplu taşıma esnafı ile Büyükşehir Belediyesi arasında restleşme devam ediyor.

Keza, İstanbul’da sistemin güvenli işletimi büyük bir dert. Hemen her gün yanan arıza yapan bir toplu taşıma filosu aracı haberlerini okuyoruz veya izliyoruz.

Bursa çok şükür bu konuda sıkıntısız bir şehir. Pandemiden bu yana esnafa yapılan destekle ne ücretsiz taşınan hemşerilerimiz rencide ediliyor ne de esnaf mağdur oluyor. Ücretsiz ve indirimli taşınan hemşerilerimizin yükünü Bursa Büyükşehir Belediyesi üstlenmiş durumda.

Kendi bütçesine yük olsa da BURULAŞ hem yolcu başına hem de ücretsiz taşınanlar için esnafa azımsanmayacak bir sübvansede bulunuyor.

Bursa Özel Halk Otobüsçüleri Odası ile Büyükşehir Belediyesi arasındaki uyum da halka olumlu manada yansıyor ve münferit hadiseler dışında sorun da yaşanmıyor.

Hem Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı hem de Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin desteğini alan Özel Halk Otobüsçüsü esnafımız da toplu taşımayı sorunsuz yürütmeye çalışıyor.

Bursa’daki bu ahenkten kazançlı çıkanlar da hemşerilerimiz oluyor. Elbette istisnalar kaideyi bozmuyor. Kurala uymayan, yolcuya nazik davranmayan toplu taşıma sahip ve çalışanları için de gereği yapılıyor.

BURULAŞ’ın yeni araçlarının şehrimize hayırlı olmasını diliyoruz. Sürekli, büyüyüp gelişen kentimizin sıkıntısız bir toplu ulaşım ağına sahip olması için yolcular olarak bizim de sorumluluklarımız var.

Tüm taraflar kurallara uyduğunda sorun da kalmayacaktır.

 

Raylı sistem bu yükü kaldırır mı?

Pandemi döneminde toplu taşımada yolculuk sayıları o kadar düştü ki, BURULAŞ’ın sistemi devam ettirebilmesi için Büyükşehir Belediyesi bütçesinden buraya arka arkaya nakit takviyesi yapıldı.

Geçenlerde BURSARAY ile kent merkezine çıkmamız gerekti.

Bulunduğumuz istasyonda tam 2 kez vagonların yoğunluğu yüzünden katarı pas geçmek zorunda kaldık. Üçüncü katara da çok rahat bindiğimizi söyleyemeyiz.

Türkiye’nin ucuz yolcu taşıyan kentlerinden biri olan Bursa’da artan yakıt fiyatları da düşünüldüğünde burayı kullananların sayısı çok arttı. Bunu raylı sistemde ve lastik tekerlekli toplu taşıma araçlarında da görüyoruz.

Özellikle raylı sistem araçlarının bu talebi karşılamada zorlandığını düşünüyoruz. Zira vagonların tıklım tıklım dolması sistemin rantabl çalışması için istenilen bir durum. Ancak bunun İstanbul’da olduğu gibi sık sık arızalara da neden olabileceği, yeterli bakım ve onarıma zaman bırakmayacağını da düşünüyoruz.

Buraya da tıpkı otobüsler gibi yeni vagon satın alımı şart. Sistemi daha sık çalıştırmak yolcu talebinin karşılanması için doğru bir uygulama olabilir, fakat bunun dezavantajları da yok değil.

BURULAŞ yönetimi sanırız bunun çaresine de bakacaktır.

 

UKOME tahsisli plakalara talep niye bu kadar arttı? 

Anakentlerde, her türlü toplu taşıma işinin ve planlamasın yapıldığı, ana kararların alındığı Ulaşım Koordinasyon Merkezi Kurulları var.

Taksi dolmuştan minibüs ile servis ve özel halk otobüsü plakalarının tahsisi, ulaşım ağının verimli işletilmesi vb.gibi konuların konuşulup çözüldüğü yer burası. Bu kurulda kamudan da özel sektör taşımacılığından da taraflar yer alıyor.

UKOME’nin plaka tahsilerine son dönem Bursa’da talep patlaması olduğunu görüyoruz. Değişik sektörlerden bu kent rantı için yatırım yapan hemşerilerimiz var. Kimi tur şirketlerinin rant amaçlı dev plaka filolarına ulaştığı biliniyor.

Taski ve servis plakası satışlarında bunu daha çok fark ediyoruz. Artan taleple bir kaç milyon liralara sahip olunan plakalar ise babadan oğula devreden kent rantı olarak geçiyor. Kamunun kendi eliyle oluşturduğu bu kent rantından taraflar hep kazançlı çıkıyor.

Bursa’daki taksi ve servis plakaları ile özel halk otobüsü plakaları sahiplerine milyonlar kazandırırken, Maliye ve Büyükşehir Belediyesi de hem satım hem de devirlerden kamu adına gelir sağlıyor.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X