Ahmet Emin Yılmaz
Ahmet Emin Yılmaz

İpekböceği Avrupa’da… Münih caddelerine Bursa malı tramvay

İlk haberi… Dünyanın en önemli raylı sistemler fuarı InnoTrans Fuar için gittiğimiz kez Berlin’de, İpekböceği tramvayının üreticisi Durmazlar Makine’nin yönetim kurulu üyeleri Fatma Durmaz Yılbirlik ve Sinan Durmaz’dan duymuş, 27 Eylül 2014 günü bu sütunlardan paylaşmıştık:

“Hafif raylı sistem aracı üretiminden Siemens çekildi. artık vagon üretmiyor. Siemens bundan sonraki hafif raylı sistem ihalelerine bizim araçla girme kararı aldı. Siemens’in vagonlarını Bursa’da biz üreteceğiz.”

İşte…

O anlaşmanın ilk ürünü ortaya çıktı.

Almanya’nın büyük kentlerinden Münih’in 264 araçlık tramvay ihalesine Siemens raylı sistemlerde artık bir Bursa markası olan İpekböceği vagonlarıyla girdi ve kazandı.

İlk etapta…

Münih caddelerinde dolaşacak tramvayların gövdeleri anlaşma gereği Bursa’da üretilecek. Çift yönlü İpekböceği vagonlarının gövdeleri Almanya’da Siemens tarafından giydirilip teslim edilecek.

Üstelik…

Dünyanın yedinci tramvay markası İpekböceği 264 araçlık büyük ihalenin ilk 20 aracı için Siemens’le imzalanan sözleşme gereği üretim yılbaşından sonra başlayacak.

Gelinen nokta…

Bursa’yı tramvay üretiminde dünya ligine sokması açısından çok önemli.Özellikle Münih ihalesi gelecek adına üretimi ileri seviyeye çıkaracak.

Nitekim…

Durmazlar Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz artık ileriye daha güvenle baktıklarını şu sözlerle ortaya koyuyor:

“Ürettiğimiz gerek tramvay ve gerek metro araçlarımızın uygunluğu Avrupa standartlarına göre bağımsız kuruluşlar tarafından test edilerek onaylandı. Bu kalitemizi ortaya koyuyor.”

İşin püf noktası da şu:

“Maliyet olarak da Avrupalı üreticilerden çok daha avantajlıyız.”

Umudunu da…

“Rekabet için gerekli özelliklere sahip araçlarımızla raylı sistemler pazarında güçlü olacağımıza inanıyoruz” sözleriyle ortaya koyuyor.

Açıkça söylemek gerekirse…

Durmazlar’ın raylı sistemler pazarında güçlü ve aranan üretici haline gelmesi yalnızca firmanın başarısı değil. Çünkü arkasında Bursa var ve vagon üretimiyle Bursa dünyaya açılmayı başarmış durumda.

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin başlangıçta hayal kabul edilen raylı sistem üreticisi Bursa hedefinde çok önemli bir aşamaya geldik.

O nedenle…

Haberi duyunca çok heyecanlandık ve başından beri bu projeye inanan bir Bursalı olarak mutluluk duyduk.

Yurt içinde Bursa’dan sonra Kocaeli ve Samsun caddelerine çıkmaya hazırlanan İpekböceği’nin Almanya’da da yolu açık olsun ve hepimizi heyecanlandırmaya devam etsin.

 

Dortmund’dan da güzel haber bekleniyor

 

Raylı sistemlerde vagon üretiminden vazgeçip Durmazlar’ın üreteceği metro ve tramvay araçlarıyla ihalelere girme kararı alan Siemens, bir adım daha attı ve Almanya’nın Dortmund metrosu ihalesine de Durmazlar vagonuyla girdi.

Durmazlar Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz yeni gelişmeyi şöyle açıkladı:

“Dortmund’da Siemens geçen yıl tanıttığımız Green City adlı metro aracımızla ihaleye girdi. Şu anda ön elemeyi kazandık ve artık ihalenin sonucunu bekliyoruz.”

İhale Siemens-Durmazlar lehine sonuçlanırsa vagonların üretimi 2016’da başlayacak.

 

Raylı sistem teknolojisinde önemli adımlar

 

Artık bir raylı sistemler üreticisi olan Durmazlar teknolojik hamleler de yapıyor. Dünya gazetesi haberine göre, dünyanın önde gelen hızlı tren üreticilerinden Alstom için “yürüyen aksam” olarak bilinen bogie üreten Durmazlar bir yandan da Aselsan’la anlaşma yaptı.

Anlaşma…

Ulaşım araçları geliştirme projelerinde Aselsan’la Durmazlar’ın işbirliği yapmasını hedefliyor. Aselsan tarafından geliştirilen tramvay, metro, bölgesel tren ve hızlı tren projelerinde yer alacak kritik elektrik-elektronik sistemler Durmazlar’ın ürettiği raylı sistem araçlarına entegre edilecek.

 

Vagon sanayii için mühendis desteği ve farklı öneriler

 

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin başlangıçta dudak bükülen yerli vagon sanayii projesi bugün Bursa’yı farklı bir üretim alanında liderliğe doğru götürüyor.

Bu da farklı destekler ortaya çıkarıyor.

Örneğin…

Tanıyanların “farklı mühendis” olarak kabul ettiği ve kent için üretkenliğiyle bilinen Tekstil Araştırmaları Derneği Başkanı Kimya Mühendisi Ekrem Hayri Peker heyecanlı.

Önce…

Altepe’yi kente ve tarihe yönelik bazı uygulamaları nedeniyle eleştirdiğini anımsatıyor.

Sonra da…

“Ancak önemli bir konu var: Yerli vagon sanayii” deyip heyecanını ortaya koyuyor:

“Bursa’da sadece Sayın Altepe’nin desteğiyle yerli vagon sanayii doğuyor. Kentin sivil dinamikleri, STK’ları ve siyasi partileri olayın büyüklüğünün farkında değiller ve yeterli destek vermiyorlar.”

Heyecan nedeni şu:

“Yerli vagon ve tramvay sanayiinin gelişmesi yeni iş sahalarının yanında kendi markamızla dünya piyasalarında yer alacağız.”

Şunu anımsatıyor:

“Ülkemizdeki hafif raylı sistemler, kent içi metrolar için önümüzdeki on yıl içinde yaklaşık 4500 vagon ihtiyacı var. Sözde değil, özde…”

İsteğiyse şu:

“Üretmenin, üreten ülke olmanın önemini bilen bir mühendis olarak kentimizin dinamiklerinin ayağa kalkmasını ve vagon üreten Durmazlar firmasına destek vermesini istiyorum.”

Hep yaptığı gibi, öneri de getiriyor:

“Geçmişte Tofaş’a MKE ortak oldu, sermaye desteği verdi ve otomotiv sanayi doğdu. Aynı şekilde sermaye desteği verilebilir, TUBİTAK araştırma konusunda her türlü desteği vermeli. Firma içinde ofis açmalı.”

Şunu da ekliyor:

“Önümüzdeki yıllarda Sayın Altepe bu konuda öncülük eden bir başkan olarak saygıyla hatırlanacak.”

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X