Uzun süre adını tartıştık… Fakat Bursa’nın tren projesinin Yüksek Hızlı Tren olmadığını artık biliyoruz. Çünkü, Bursa-Bilecik hattında yük treni de sefer yapacak ve bu iki trenin teknik nedenlerle aynı hatta çalışamıyorlar.
Bizim trenin adı TCDD belgelerinde konvansiyonel tren olarak tanımlanan Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı olarak geçiyor. Yani, normal trenin hızlısı bir trenimiz olacak.
Ne var ki…
2012 Aralık’ta temelini büyük bir heyecanla attığımız Bursa treni projesinde başından beri sorunlar yaşanıyor ve proje bir türlü istenilen hızda ilerlemiyor.
Bunu söylerken…
Bursa siyasetçilerinin, özellikle milletvekillerinin iyi niyetli çabaları ve işi hızlandırma girişimlerinin takdir edilmesi gerektiğini de vurgulamak gerekiyor.
Ama…
Ankara farklı baktığı için bu iyi niyetli çabalar sonuca henüz ulaşmış değil.
Nitekim…
Ankara’daki dostlardan gelen son haber de projenin talihsizliklerinin devam ettiğini gösteriyor. Konuştuğumuz dostlardan en son şunu öğrendik:
Henüz başlamayan 40 kilometrelik Yenişehir-Bilecik hattı finansmanı için bir süredir dış kaynaklı kredi arayan TCDD bu krediyi bulmuş. Ne var ki bu kez de Türkiye’nin dış kredi limitlerinin dolu olması nedeniyle onay alınamamış.
O nedenle…
Önümüzdeki yakın süreçte Yenişehir-Bilecik hattında çalışmanın başlaması pek mümkün görülmüyor.
Yine de…
Konuştuğumuz dostlar “Dönemsel olarak bunların yaşanabildiğine” dikkat çektiler ve moralleri bozup umudu kaybetmemek gerektiğini söylediler.
Onlara göre…
Türkiye’nin ekonomik sorunlarının düzelmesini beklemeden de bu sorun aşılabilir, ancak kararı verecek mekanizmaların gündeminde daha büyük sorunlar var. O nedenle görüş açısının genişlemesini beklemek gerekiyor.
Şunu da eklediler:
“Bunu sağlamak da Bursa’nın elinde. Ancak Bursa’nın dinamiklerinin siyasi girişimleri yalnız bırakmaması gerekiyor. Başka kentlerde olan, ama Bursa’da eksik kalan da bu.”
Moraller bozulmasın, ama bu sözlerden istemeyi bilmeyen Bursa’nın biraz daha bekleyeceği anlaşılıyor.
Teknik bakış: Trenin hızı değişmeyecek
Bursa’nın tren projesi adının değişmesine ilgili kaynaklar şöyle bakıyorlar:
“Adının Yüksek Standartlı Demiryolu olarak değişmesi dış kredi teminine yönelik teknik bir uygulama.”
Verdikleri bilgi şu:
“Trenin maksimum 200 kilometre hızı değişmiyor. 250 kilometre Yüksek Hızlı Tren olup bu hatlarda yük taşınamıyor. 200 kilometre ise Hızlı Tren ve bu hatlarla hem yolcu, hem de yük taşınabiliyor.”
Hesap şu:
“İki tren arasında, 105 kilometrelik Bursa-Osmaneli yolculuğu farkı sadece 6-7 dakika.”
Ağır aksak giden Bursa-Yenişehir hattı altyapı çalışmalarının çok işi var
Geçen hafta… Bursa Hakimiyet’ten meslektaşımız Namık Göz’le Ankara’ya giderken Bozuyük girişindeki viyadüğün altında durup Yüksek Hızlı Tren’in geçişini gıptayla izledik.
“YHT olmasa bile acaba Bursa’da ne zaman görürüz?” diye de konuştuk.
Çünkü…
Yenişehir-Bilecik hattı dış kredisi Hazine onayına takılan projenin ağır aksak devam eden Bursa-Yenişehir hattında da ciddi bir ilerleme gözlenmiyor.
Örneğin…
Toplulaştırmayla çözüldüğü için kamulaştırması olmayan Yenişehir Ovası’na hiç girilmedi. Bursa tarafındaki altyapı çalışmaları, yüzde 70 gerçekleşme açıklamalarına karşın yüzde 50’yi aşamadığı gibi, 3-4 yıldan önce bitmesi de zor görünüyor.
Oysa…
Bu çalışmaların ödenek sıkıntısı yok.
Üstelik…
Altyapıdan sonra başlayacak balast, travers, ray serimi, elektrifikasyon, sinyalizasyon gibi üstyapı çalışmalarını daha konuşmaya bile başlamadık. İstasyon inşaatları proje ihalesi de sürekli erteleniyor.
Hızlı trende zaman kaybı tünellerde
Yenişehir-Bilecik hattına henüz başlayamayan TCDD önceliğini Bursa-Yenişehir hattını tamamlamaya ve havaalanına ulaşmaya verdi.
Ancak, en ciddi zaman kaybı tünellerde yaşanıyor.
Örneğin…
Projeye göre toplam 16.5 kilometre tünel var. Bu tünellerin 9.5 kilometresi yapıldı, geriye 7 kilometre kaldı.
Tünellerde, her şey yolunda giderse günde 4 metre ilerleme sağlanabiliyor. Bu hesaba göre de Yenişehir’e kadar olan bölümde yalnızca tünellerin tamamlanabilmesi için 4 yıla yakın zaman gerekiyor.
Bursaray Şehir Hastanesi hattı Mudanya Yolu-Geçit trafiğini nasıl etkiler?
Yapımını… Cumhurbaşkanlığı kararıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı üstlendi. Projeyi hazırlayan Büyükşehir Belediyesi ise ihalenin “1 liralık iz bedeliyle olsa bile” bu yıl yapılmasını ve ocak gibi de başlanmasını hedefliyor.
Kuşku yok ki…
Bursaray’ın uzatılması Şehir Hastanesi’ne ulaşımı rahatlatacak. Ancak, hattın Mudanya Yolu’ndan devam edip Geçit’ten geçmesi trafik sorununa yol açacağa benziyor.
Çünkü…
Mudanya Yolu zaten yaz aylarında geçit vermiyor. Mudanya ve civarında oturup çalışmak için kent merkezine gelenlerin artmasıyla artık kışları da hatırı sayılır trafik yaşanıyor.
O nedenle…
Sabah ve akşam saatlerinde Geçit’i aşmak artık uzun zaman alıyor. Alışveriş nedeniyle parklanmalar da eklendiği için yetersiz kalan yolun ortasına Bursaray hattı yapılmasıyla trafik sorunu ortaya çıkabilir.
Yolu genişletmek için kamulaştırma gerekiyor ki bunun da mali ve hukuki sıkıntıları olabilir.
Korona korkusu trafiği arttırdı!
Bursa ulaşımı ile ilgili gözlem, yorum ve uyarılarını önemseyip bu sütunlardan paylaştığımız İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl diyor ki:
“Koronavirüs paniğiyle birlikte toplu ulaşım araçlarıyla yolculuk azaldı. Özellikle Bursaray’da pik saatlerde yaşanan yolcu sayısında büyük bir düşüş gözleniyor.”
Şunu da ekliyor:
“İnsanlar toplu ulaşım araçları yerine, akaryakıttaki ciddi indirimin de katkısıyla özel araçlarla yolculuğu tercih ettikleri için trafik yükü arttı ve çekilmez oldu.”