Avatar
Can Pulak

Trafik için çareler

Büyük şehirler hadi neyse, ama kış günü tatil beldesi Bodrum’da trafik tıkanır mı?
İşe ve okula gidiş ile akşamları dönüş saatlerinde, hele bir de salı ve cuma pazarlarına denk düşünce, merkezde araçlar güç ilerliyor, adeta kilitleniyor. Koca çimento kamyonları, mal ve malzeme getiren tırlar, hafriyat makineleri filan da şehirde rahatça seyredince, ulaşım belli saatlerde arapsaçına dönüyor.
Şimdi artık herkesin bir otomobili ya da motosikleti var. Hatta bazı ailelerde araç sayısı ikiye, hatta üçe bile çıkıyor. Yollar genişlemiyor, otoparklar yetmiyor ama hâlâ trafiğe her gün yeni araçlar ekleniyor. Buna bir de taksi minibüs ve otobüs kalabalığını dahil ederseniz, o trafiği düzenlemek giderek zorlaşır.
Bir şeyler yapmak lazım. Önlemler şimdiden alınmaz, çareler önceden düşünülmezse, yazın bırakın trafiği yayaların yürümesi bile imkânsız hale gelebilir. Şehrin cadde ve sokaklarını artan trafiğe paralel şekilde geliştirmek mümkün değil. Zaten dar yollar, Bodrum’un özelliklerinden biri. Peki ne yapmalı da sorun tam manasıyla çözülemese bile, şehirde ulaşım hiç değilse bir miktar rahatlasın?
Bunu kenti yönetmeye talip olanlar hemen düşünmeli ve formülleri kamuoyuna vakit geçirmeden açıklamalı. Belediye başkanlığına aday olanları kastediyorum, trafik ve otopark sorununu nasıl çözecekler? Bu iş öyle günlük formüllerle değil, ancak köklü ve cesur kararlarla halledilebilir.
Örneğin, hapishaneden marinaya kadar giden yol, Atatürk Caddesi, belediye ile yeni gemi yanaşma limanı arası mutlaka trafiğe kapatılmalı, bu güzergâhtaki dükkân ve işletmelere mal getirecek kamyon ve kamyonetlere gece yarısı 02.00-07.00 saatleri arasında izin verilmeli, bu hatlarda ulaşım ya lastik tekerlekli mini trenler ya da 12’şer kişilik golf araçlarıyla sağlanmalıdır. Bu araçlar 150’şer metre aralıklı duraklardan her 3-4 dakikada bir geçmeli ve ücreti 1-2 lira arasında olmalıdır.
Şehirlerarası otobüs garajı, belediye kademesi ve sanayi, süratle bulunacak yeni yerlerine hemen taşınmalı, Halikarnas yarımadasının her yerine otobüs, minibüs ve taksilerle kolayca ulaşılmalıdır. Bu arada deniz ulaşımından da yararlanmalı, şehirden Turgutreis’e ve yine şehirden İçmeler-tersanelere kadar olan sahilin yerleşim yerlerine (İçmeler-Belediye-Gümbet-Aktur-Ortakent-Akyarlar-Turgutreis hatta Kadıkalesi) iskeleler yapılmalı ve buraya günlük tur tekneleriyle seferler başlatılmalıdır.
Otobüs garajından boşalacak alana 1500-2000 araçlık bir otopark yapılmalı ve buraya gidiş için çevre yolundan itfaiyeye doğru inen cadde kullanılmalıdır. Trafiği rahatlatacak bir başka formül de, halkın bisiklete özendirilmesi ve motosiklet-bisiklet yollarının ise akıllıca yapılmasıdır. Mutlaka daha pek çok çözüm yolu vardır ama düşününce akla ilk gelenler bunlar. Bunları hayata geçirmek kolay mı, bu kadar parayı nereden bulacağız gibi sorulara da verilebilecek en kestirme cevap, özel sektörün devreye sokulması ve yap-işlet-devret modelinin denenmesidir.
 
Bu yıl da çare bulunamaz ve böylesine önemli sorunlar ortada kalırsa, korkarım Bodrum turizmi zarar görür. Akıl için yol birdir, hemen kolları sıvamak ve vakit geçirmeden proje üretmek gerek.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X