Ahmet Emin Yılmaz
Ahmet Emin Yılmaz

Yollar çok güzel oldu, ama doğanın dengesi bozuldu: Şimdi ekoloji yolu

Günlük yaşamın ilkesi haline gelen bir durum var: Artık, bir yerden başka bir yere daha kısa sürede daha güvenli ve daha hızlı şekilde ulaşmak istiyoruz.

Kentler kalabalıklaştıkça, işler çoğaldıkça zaman kısalıyor ve bu nedenle de daha çabuk, daha kısa, daha hızlı gibi hedefler daha belirleyici oluyor.

Kuşku yok ki…

Özellikle ulaşım konusunda artan istekler yaşam kalitesi anlamında karşılık buluyor. Yerel yönetimler kentlerde daha geniş yeni yollar açmaya çalışıyor.

Karayolları ya da bağlı bulunduğu Ulaştırma Bakanlığı da şehirlerarası yollarda ulaşım standardını daha güvenli olacak şekilde arttırıyor.

Nitekim…

Bu amaçla önce kentler birbirine duble yollarla bağlandı. Şimdilerde otoyol projeleri gündemde.

Açıkçası…

Hem duble yollar, hem de otoyollar çok güzel oldu, güvenli ulaşım standardı da arttı. Dikkat edilirse, artık kafa kafaya çarpışan araç kazaları haberleri daha az geliyor.

Gerçi…

Bu kez de aşırı hızdan kaynaklanan şarampole yuvarlanma haberleri arttı, ama bu da bir kişisel eğitim ve gelişim sorunu, onu da zamanla aşmayı başaracağız.

Ne var ki…

Ulaşıma hız ve kalite getiren yeni yollarla insanların yaşam kalitesini arttırıp

yolculukları kısalttık, ama dünyayı paylaştığımız diğer canlıları unuttuk.

Ona da…

Geçenlerde sohbet ederken AK Parti Bursa Milletvekili ve TBMM Milli Savunma Komisyonu Başkanvekili Hüseyin Şahin dikkat çekti:

“Çok güzel yollar yaptık. Fakat kent dışındaki bu geniş yollar doğadaki yaşamı bozdu, hayvanların alıştıkları bölgelerdeki yaşamlarını güçleştirdi.”

Üzerinde durduğu şu:

“Yolların geçtiği açık arazide, ormanlarda yaşayan hayvanlar yaşam alanlarını kaybediyorlar. Çünkü geçiş yolları kesiliyor. Yolları aşamadıkları için, yaşadıkları ve alıştıkları bölgelere gidemez hale geliyorlar. Aşmaya çalışanlar da kazalarda telef oluyor.”

Şuna işaret etti.
“Osmangazi ve Büyükşehir Belediye Meclisi Üyemiz Abdurrahman Mansur bu konuda kapsamlı bir çalışma yapmış. Ben de dosyayı hem Ulaştırma Bakanlığı’mıza, hem Orman Bakanlığı’mıza ilettim.”

Şunu ekledi:

“Bakanlıklar çok büyük ilgi gösterdi. Onların da bazı çalışmaları var. Hatta bazı bölgelerde başladı. Şimdi sıra duble yolların ve otoyolların bu eksiğini gidermeye ve ekoloji otoyollarını çoğaltmaya geldi.”

Çözümü de söyledi:

“Gelişmiş ülkelerde otoyollarda hayvanların geçiş yolu olan noktalara yalnızca hayvanların kullandıkları köprüler yapılıyor. Bunlara ekoloji otoyolu adı veriliyor. İşte bu yollar şimdi kamunun gündemine giriyor, artık biz de yapacağız.”

 

İlk uygulama otoyoldan başlıyor

 

Yaban hayatı koruma kapsamında, ekoloji otoyolu adı da verilen doğadaki hayvanların geçmeleri için yeşil köprüler uygulaması otoyoldan başlıyor.

Nitekim…

AK Parti Bursa Milletvekili Hüseyin Şahin şu bilgiyi verdi:

“Su ve Orman Bakanlığı ile görüşmemde, bu konuda adımlar atıldığını öğrendim. Öncelikli uygulama İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu’nda olacak.”

Şunu da ekledi:

“Bakanlık, otoyolun geçtiği ormanlık alanlarda yaban hayvanlarının geçebilmeleri için ekolojik otoyollar yapılması isteğini otoyolu yapan konsorsiyuma bildirmiş. Müteaahhit de olumlu yaklaşmış.”

 

İstanbul’un dolu hava sahasına Yenişehir alternatif

 

Geçenlerde… 19 Mayıs tatili için birkaç günlüğüne de olsa yurtdışına giden bir tanıdığımızla konuşuyorduk. “3 günlük tatil iyiydi, ama dönüşte İstanbul tam bir kâbus oldu” diye söze başladı.

Sonra da şunu anlattı:

“Tatilden dönüşte uçağımız Atatürk Hava Limanı’na inemedi, pistler ve çıkışlar doluymuş. O nedenle uçak İstanbul üstünde tur atmaya başladı.”

Ne hissettiğini söyledi:

“Başka bir ülkeden memlekete dönmüşsünüz, fakat uçağınız yere bir türlü inemiyor. Ne kadar korkunç bir duygu olduğunu anlatamam.”

Şunu da ekledi:

“Öğrendik ki, havadaki tek uçak biz değilmişiz. Çok sayıda uçak tur atıyormuş. Yani İstanbul’un karadaki yolları kadar hava sahası da dolu.”

Bu noktada…

Havada tur atarken yakıtı azalan uçakların yakın çevredeki havaalanlarına iniş için yönlendirildiğini de havadayken öğrenmişler.

Bütün bunları anlatan tanıdığımız, “Onca yoldan geldik, bir o kadar İstanbul’da havada kaldık. İndikten sonraki pasaport kontrolu da yoğunluk nedeniyle ayrı bir kâbustu” dedi ve ekledi:

“Havadayken Yenişehir Havaalanı’nın ne kadar önemli olduğunu anladım. İstanbul için alternatif, ama aslında yakınlığı nedeniyle İstanbul’un da büyük şansı.”

Dileği şu:

“Kim yapar, nasıl yapar bilemem, ama Yenişehir Havaalanı bir an önce İstanbul’a alternatif hale gelmeli. İstanbullu için de kurtuluş bu.”

 

İşte araştırma: Yenişehir, bölge illerine daha yakın!

 

​Gördüğümüz şu: Yenişehir Havaalanı’na işlerlik kazandırılması konusuna en çok kafa yoranların başında Merkez Sağ Hareketi Bursa Temsilciliği Proje Koordinatörü Cengiz Duman geliyor.

Üstelik…

Duman, inşaat mğhendisi olmasının kazandırdığı hesaplama özelliğiyle araştırmasına farklılık da katıyor.

Örneğin…

Yenişehir ve Sabiha Gökçen havaalanlarının bölge illerine ulaşım mesafelerini tek tek çıkarmış.

Buna göre…

Bursa’ya Yenişehir 40, Sabiha Gökçen 194 kilometre. Bilecik’e Yenişehir 40, Sabiha Gökçen 212 kilometre. Sakarya’ya Yenişehir 106, Sabiha Gökçen 122 kilometre. Düzce’ye Yenişehir 175, Sabiha Gökçen 186 kilometre.

Bölge illerinden yalnızca Kocaeli’ne Sabiha Gökçen daha yakın. Yalova’ya Sabiha Gökçen’in ulaşımı Osmangazi Köprüsü ile zaman olarak kısalıyor. Balıkesir’in Sabiha Gökçen’e mesafesi otoyolla 75 kilometre kısalırken, Yenişehir yine de daha yakın.

Rakamları ortaya koyan Cengiz Duman şunu söylüyor:

“Otoyol ve köprüyle Bursa ve Balıkesir’in Sabiha Gökçen’e yolları kısalacak, ama burada köprü ve otoyol ücretleri maliyeti arttırıyor. Aynı şekilde Sabiha Gökçen’in otopark ücretleri de Yenişehir’e göre daha yüksek.”

Çıkardığı sonuç şu:

“Bölge illeri için Yenişehir Havaalanı hem mesafe, hem ulaşım, hem de ekonomik olarak daha avantajlı. O nedenle, bir an önce Yenişehir uçuşlarını İstanbul’a alternatif olarak arttırmak gerekir.”

Nokta.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X